Ο Λουτρακιώτης που έκανε όλη την Ελλάδα να ασχολείται μαζί του

Χαμός έχει γίνει τις τελευταίες ώρες στο Ελληνικό διαδίκτυο με τον Λουτρακιώτη Γιάννη Σκλία. Αφορμή, μια δημοσκόπηση της εφημερίδας Documento του Κώστα Βαξεβάνη, στην οποία η εταιρεία δημοσκοπήσεων του Γιάννη Σκλία, εμφανίζει δημοσκοπική διαφορά 4,6 μονάδων ανάμεσα στη Νέα Δημοκρατία (28,4%) και το ΣΥΡΙΖΑ (23,8%), ενώ δείχνει εκτός Βουλής τον Πάνο Καμμένο και τους Ανεξάρτητους Έλληνες με ποσοστό μόλις 1,1%.

 

Του Αλέξανδρου Κανδρή

 

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε ουκ ολίγα μέσα ενημέρωσης, ο Γιάννης Σκλίας, ο οποίος υπήρξε υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κορινθίας, στις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015 οι οποίες έγιναν με λίστα, δημιούργησε πριν από περίπου ένα μήνα (στις 24/5/2018), με αρχικό κεφάλαιο 100 ευρώ (όπως προκύπτει από το Γενικό Εμπορικό ΜΗτρώο), μια εταιρεία δημοσκοπήσεων. Και το όνομα αυτής, Voxpop Analysis. Επίσης, ο Γιάννης Σκλίας, υπήρξε φοιτητής του Χριστόφορου Βερναρδάκη ( υπουργός Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ), με τον οποίο έχουν γράψει μαζί αρκετά κείμενα παρεμβάσεων.

 

Γιατί όλο το διαδίκτυο μιλάει για το Γιάννη Σκλία

 

 

Σύμφωνα με όσα αναφέρουν τα δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών, αυτό που προκαλεί πολλά ερωτηματικά, είναι ότι η εταιρεία του Γιάννη Σκλία, δεν εμφανίζεται ως μέλος στο Σύλλογο Εταιριών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς, ούτε είναι μέλος της ESOMAR (που διέπεται από έναν κώδικα δεοντολογίας), όπως αναφέρεται στην ταυτότητα της δημοσκόπησης.

 

Επίσης, θύελλα αντιδράσεων, έχει ξεσηκώσει το γεγονός ότι ένας πρώην υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ ηγείται μιας εταιρείας δημοσκοπήσεων με κάποια δημοσιεύματα να κάνουν λόγο για "αμφιλεγόμενη" και κάποια άλλα για "κατευθυνόμενη" δημοσκόπηση.

 

Ερωτηματικά προκαλεί, τέλος, ο τρόπος που έγινε η δημοσκόπηση αφού, αν ακολουθήσουμε την διεύθυνση που υπάρχει στη σελίδα της Voxpop Analysis στο facebook θα μεταφερθούμε στην ιστοσελίδα την έρευνας που δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα ερωτηματολόγιο σε μια πλατφόρμα που ο κάθε πολίτης μπορεί να φτιάξει τη δική του έρευνα. Πρόκειται για επίσημη πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά οι έρευνες αυτές παραμένουν ανεπίσημες, αφού ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μία και να την στείλει σε φίλους και γνωστούς για να απαντήσουν. Η σελίδα της Voxpop Analysis στο facebook, έχει μόνο 67 ακόλουθους, ενώ η εταιρία δεν έχει ούτε καν ιστοσελίδα.

 

Τι απαντά η εταιρεία

 

Μέσω ανακοίνωσης στο facebook, η εταιρεία δημοσκοπήσεων του Γιάννη Σκλία, απάντησε στα δημοσιεύματα αναφέροντας ότι:

 

Το Documento δημοσιεύει μια μεγάλη δημοσκόπηση στην οποία υπάρχουν και άλλα σημαντικά στοιχεία εκτός από την πρόθεση ψήφου. Από την ώρα που δημοσιοποιήθηκαν στοιχεία της δημοσκόπησης και πριν καν κυκλοφορήσει η εφημερίδα, ξεκίνησε μια προσπάθεια υποτίμησης των ευρημάτων και κυρίως αποδόμησης της εταιρείας δημοσκόπησης και του πολιτικού επιστήμονα Γιάννη Σκλία.

 

 

Φυσικά το θέμα δεν ήταν ούτε η εταιρεία ούτε ο αναλυτής, αλλά το αποτέλεσμα. Γιατί στη δημοσκόπηση η διαφορά ΝΔ με ΣΥΡΙΖΑ είναι 4,6 %. Ούτε 9%, ούτε 13%, ούτε όσο τους καπνίσει. Την ίδια μέρα με εμάς, δύο ακόμη δημοσκοπήσεις βρίσκουν την ίδια διαφορά. Αλλά το θέμα είναι το Documento.

 

Επιλέξαμε για τη δημοσκόπηση μια νέα εταιρεία VOX POP, η οποία έχει κανονικά αδειοδοτηθεί, για ευνόητους λόγους. Γιατί το σύνολο σχεδόν των εταιρειών δημοσκοπήσεων έχουν αποδειχθεί αναξιόπιστες (αυτή είναι η πιο αθώα ερμηνεία) κατά την καταγραφή τάσεων μεγάλων μάλιστα γεγονότων . Είναι γνωστό πως στο δημοψήφισμα του Ιουλίου του 2015 παρουσίαζαν εντελώς ανάποδα τις τάσεις, ενώ «έβλεπαν» και κυβέρνηση της ΝΔ.

 

 

Προσπάθησαν να αποδομήσουν την εταιρεία με επιχειρήματα του τύπου δεν έχει ξανακάνει δημοσκόπηση ή ο επικεφαλής της είναι πρώην υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ. Κατ αρχήν η αξιοπιστία των εταιρειών δημοσκόπησης δεν είναι θέμα χρόνου λειτουργίας αλλά εργαλείων και φυσικά εντιμότητας. Αν ο χρόνος καθόριζε την αποτελεσματικότητα στην εύρεση της πρόθεσης ψήφου, τότε τα τελευταία 20 χρόνια οι γνωστές εταιρείες θα έπεφταν μέσα. Συστηματικά όμως κάνουν λάθος (για να χρησιμοποιήσουμε και πάλι την πιο αθώα εκδοχή). Η πολιτική τοποθέτηση των ανθρώπων που κάνουν την έρευνα επίσης δεν είναι καθοριστική για τα αποτελέσματά της. Εκτός αν κάνουμε την παραδοχή, πως οι έρευνες πειράζονται. Δηλαδή , αυτοί που προσάπτουν τις κατηγορίες, έχουν τη μύγα και μυγιάζονται, πειράζουν δηλαδή τις δημοσκοπήσεις και αυτό θεωρούν το φυσιολογικό για όλους. Άλλωστε πολλά από τα στελέχη των παραδοσιακών εταιρειών δημοσκοπήσεων, ήταν επισήμως σύμβουλοι πολιτικών αρχηγών και με τη λογική αυτή μάγειρες δημοσκοπήσεων. Πρέπει συνεπώς να απολογηθεί η ΝΔ γι αυτό και τη συστηματική παραπλάνηση και όχι μια εταιρεία που μόλις εμφανίστηκε, ε κύριε Θεοδωρικάκο;

 

 

Η έντονη αντίδραση είναι εμφανές πως συμβαίνει για δύο λόγους. Κατ αρχήν μια εταιρεία έγκυρη και αποφασισμένη να κινηθεί με fair play, μπαίνει στο χώρο των δημοσκοπήσεων και αλλάζει το στημένο παιχνίδι. Και δεύτερο, χαλάει την προσπάθεια να παγιωθεί η εικόνα που θέλει το μιντιακό σύστημα με τη διαφορά να είναι όσο εμφανίζουν ο εντιμότατος Θέμος και το Πρώτο Θέμα ή ο καθένας του ιδίου φυράματος.

 

 

Η δημοσκόπηση (η οποία μάλιστα δεν έχει ιδιαίτερα κολακευτικά στοιχεία για την κυβέρνηση αφού τη δείχνει να χάνει από το Μακεδονικό) είναι μια επιστημονική σφυγμομέτρηση από μία εταιρεία η οποία έχει καταθέσει τα στοιχεία της και έχει αδειοθετηθεί από το ΕΣΡ. Το αν είναι νέα, μάλλον είναι πλεονέκτημα, γιατί απέχει από αυτόν τον εσμό των δημοσκόπων που περιγελά ο κόσμος.

 

 

Η αντίδραση επιβεβαιώνει για μας πως κάναμε μια καλή επιλογή. Διαφορετικά δεν θα είχε ασχοληθεί κανένας και θα έμεναν στην ομοβροντία των άλλων δημοσκοπήσεων ενώ θα μας χάριζαν την πλήρη αγνόηση. Όχι μόνο δεν το έκαναν αλλά φοβούνται όσα καταγράφουμε. Το μόνο αποδεδειγμένο ως σήμερα είναι τα τραγικά λάθη των άλλων εταιρειών στην πρόβλεψη και όχι της εταιρείας που χρησιμοποιήσαμε εμείς για την οποία θα κρίνει η ιστορία. Θα συνεχίσουμε λοιπόν.

 

Τι δείχνει η δημοσκόπηση;

 

Η δημοσκόπηση της Vox Pop Analysis που δημοσιεύει το Documento διεξήχθη μετά τις αποφάσεις του Eurogroup για το τέλος της τέταρτης αξιολόγησης του τρίτου ελληνικού προγράμματος, το χρέος και τη μεταμνημονιακή εποπτεία και κυρίως μετά τη συμφωνία των Πρεσπών με την πΓΔΜ. Ωστόσο δεν πρόλαβε να καταγράψει την αποχώρηση του Ποταμιού από το ΚΙΝΑΛ.

 

 

Δεν μπορεί να αγνοήσει κανείς το πολύ υψηλό ποσοστό της δυσαρέσκειας των πολιτών, καθώς το 70% πιστεύει ότι τα πράγματα στη χώρα πηγαίνουν σε λάθος κατεύθυνση. Ποσοστό μάλλον εξηγήσιμο αφού από τις λανθασμένες επιλογές των κυβερνήσεων προ κρίσης που οδήγησαν τη χώρα στη χρεοκοπία, φτάσαμε στις ακραίες επιλογές λιτότητας των τριών μνημονίων και των πάνω από 800 εφαρμοστικών νόμων τα τελευταία εννέα χρόνια, για τους οποίους ακόμη και οι ίδιοι οι εμπνευστές τους έχουν παραδεχθεί ότι πολλοί εξ αυτών ήταν λανθασμένοι. 

 

 

 

Η δυσαρέσκεια των πολιτών φαίνεται και από τη μεγάλη επικράτηση του «κανένας» στο ερώτημα ποιος είναι καταλληλότερος για πρωθυπουργός.

 


 

 

Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι η πρόσφατη συμφωνία των Πρεσπών για το ονοματολογικό της πΓΔΜ παίζει τον ρόλο της, αφού από την ημέρα της συμφωνίας και μετά η ΝΔ εμφανίζει άνοδο της διαφοράς της από το κυβερνών κόμμα.

 

 

 

 

Σε ό,τι αφορά την αδιευκρίνιστη ψήφο, παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα, με το μεγαλύτερο μέρος να προέρχεται από τους ψηφοφόρους της τελευταίας στιγμής (αναποφάσιστους).

 

Οσον αφορά τη συσπείρωση, επιβεβαιώνεται ότι η ΝΔ έχει πιάσει ταβάνι, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ακόμη δρόμο να διανύσει. Εντυπωσιακό και το ποσοστό 10,3% που δηλώνει ότι θα ψηφίσει άλλο κόμμα, ενώ 12 κόμματα συνωστίζονται κάτω του ορίου του 3%, με έξι εξ αυτών να κινούνται στον λεγόμενο «αντιμνημονιακό», «αντιευρωπαϊκό» χώρο και άλλα τρία στον χώρο δεξιότερα της ΝΔ.