Τα Όσκαρ χάνουν τη λάμψη τους; Τα «σκοτεινά» σημεία της φετινής απονομής

Οι υποψήφιοι για τα 91α βραβεία Όσκαρ συγκεντρώθηκαν τη Δευτέρα στο παραδοσιακό γεύμα προς τιμήν τους, στο Μπέβερλι Χιλς, που σηματοδοτεί πάντα την τελική ευθεία για την τελετή απονομής. Λίγες εβδομάδες πριν την απονομή, τα «σκοτεινά» σημεία της διαδικασίας φαίνεται να επισκιάζουν τη λάμψη των ίδιων των βραβείων.

 

Παρόντες στο γεύμα ήταν οι σκηνοθέτες Σπάικ Λι, Αλφόνσο Κουαρόν και Μπράντλεϊ Κούπερ, ηθοποιοί όπως η Γκλεν Κλόουζ και η Έιμι Άνταμς, αλλά και αμέτρητοι από τους συντελεστές των ταινιών που είναι υποψήφιες σε διάφορες κατηγορίες. Τα χαμόγελα περίσσευαν, αλλά πίσω απ’ αυτά οι προβληματισμοί παραμένουν, όπως και οι σκιές που πέφτουν πάνω από τα Όσκαρ.

 

Αρχικά, υπάρχει το θέμα της παρουσίασης. Μετά το φιάσκο με τον Κέβιν Χαρτ, ο οποίος αρνήθηκε να απολογηθεί για τα ομοφοβικά του σχόλια, δεν ήταν λίγοι οι διάσημοι που απλά αρνήθηκαν να αναλάβουν την παρουσίαση. Μια δουλειά που κανονικά θα έπρεπε να αποτελεί τιμή για κάθε ηθοποιό, αποδεικνύεται τελικά παντελώς ανεπιθύμητη. Και, για πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια, τα Όσκαρ δεν θα έχουν κεντρικό παρουσιαστή.

 

Δεύτερο σημείο τριβής της Ακαδημίας με τη βιομηχανία του θεάματος, είναι η αρχική απόφαση της πρώτης να μην παρουσιαστούν ζωντανά στη σκηνή, το βράδυ της απονομής, όλα τα υποψήφια για Όσκαρ τραγούδια. Μια απόφαση που ανακλήθηκε μετά το σχετικό χαμό που έγινε με τις διαμαρτυρίες, από τα social media και όχι μόνο, των πάντων.

 

Τρίτη έρχεται η απόφαση της Ακαδημίας να μην παρουσιαστούν φέτος ζωντανά στην τηλεόραση όλα τα βραβεία, αλλά κάποια να μαγνητοσκοπηθούν, στη διάρκεια των διαλλειμάτων για διαφημίσεις και να προβληθούν αργότερα σε ένα σόου «κονσέρβα». Το πρόβλημα είναι ότι η Ακαδημία δεν ενημερώνει ποιες θα είναι αυτές οι κατηγορίες, κάνοντας έτσι πολλούς από τους υποψήφιους να αναρωτιούνται εάν αξίζει τον κόπο καν να παραστούν.

 

Άπαντες πλέον αναρωτούνται, επίσης, αν η Ακαδημία δεν κάνει ένα μεγάλο λάθος «θυσιάζοντας» το ήδη φανατικό κοινό της προκειμένου να κερδίσει εκείνους που μέχρι τώρα ήταν σχετικά αδιάφοροι στα Όσκαρ. Κι αν ο αγώνας για την τηλεθέαση δεν έχει τελικά πολύ κακά αποτελέσματα πάνω στον ίδιο το θεσμό… Σαν να θέλει να επιβεβαιώσει αυτόν τον προβληματισμό έρχεται και η, πιο αυστηρή από ποτέ, παράκληση των διοργανωτών προς τους υποψήφιους, να είναι όσο πιο σύντομοι μπορούν στους ευχαριστήριους λόγους τους, εάν κερδίσουν. Μάλιστα, έφεραν ως παράδειγμα και την εξαιρετικά σύντομη ευχαριστήρια ομιλία του Στίβεν Σόντεμπεργκ το 2001, όταν κέρδισε το Όσκαρ σκηνοθεσίας για το «Trafic».  

 

Παρ όλα αυτά, υπάρχουν και κάποια θετικά: οι γυναίκες υποψήφιες είναι φέτος περισσότερες από ποτέ, και η γενικότερη εικόνα των βραβείων είναι σαφέστατα πιο «διεθνής». Κουαρόν και Λάνθιμος είναι η πρώτη απόδειξη γι’ αυτό, όπως και το καστ του «Ρόμα».