Χιλιομόδι: Το... απόλυτο στον Ιππόλυτο! Γέμισε ασφυκτικά το θέατρο "Ειρήνη Παππά" (Εικόνες)

Τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη, παρουσίασε το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου στο ανοιχτό Θέατρο "Ειρήνη Παππά", στο Χιλιομόδι. Μια παράσταση που σπάνια βλέπουμε να ανεβαίνει καθώς πρόκειται για ένα έργο με πολύ άγριο σύμπαν που καταδεικνύει με τρόπο σκληρά ρεαλιστικό, αλλά και ποιητικά ερεθιστικό, την καταλυτική δύναμη του πάθους στις ζωές των ανθρώπων, τις καταστροφικές συνέπειες της αδιαλλαξίας, αλλά και της υπέρβασης των φυσικών νόμων και των ανθρώπινων ορίων...

 

Η Κατερίνα Ευαγγελάτου κατάφερε όχι μόνο να δαμάσει τους στίχους αυτού του Ευριπίδειου δράματος, αλλά και να τους αναδείξει με μία σύγχρονη, δυναμική, ηλεκτρονική, αλλά και ερωτική ματιά που εντυπωσίασε τον κόσμο που γέμισε ασφυκτικά το ανοιχτό θέατρο.

 

Το Θέατρο "Ειρήνη Παππά", μεταμορφώθηκε σε ένα βαλτώδες δυστοπικό τοπίο, με αγρωστώδη φυτά και νερό, που αντανακλούσε την ερημιά της ανθρώπινης ύπαρξης, αποτελώντας ένα εντυπωσιακό σκηνικό. Το κοινό είχε τη δυνατότητα να παρακολουθήσει παράλληλα σε ένα ρομβοειδές Video Wall που είχε προσαρμοστεί στο σκηνικό, την προβολή live video με λήψεις από την ίδια παράσταση, καθώς και selfie της Αφροδίτης, η οποία ήταν και καμεραμάν. Η παρέμβαση αυτή δημιούργησε μια ιδιαίτερη αλληλεπίδραση μεταξύ του κοινού και της παράστασης, καθηλώνοντας τους θεατές.

 

Εξαιρετικά ενδιαφέρον -και σπάνιο- είναι πως το έργο αυτό επίκεντρό του έχει πέντε διαφορετικούς πρωταγωνιστές. Παρόλο που λέγεται Ιππόλυτος, εξίσου κεντρικό ρόλο παίζει η Φαίδρα και ο ανόσιος πόθος της προς αυτόν, η Τροφός -που μάλιστα έχει τους ίδιους στίχους αριθμητικά με της Φαίδρας και αποτελεί το πρόσωπο κλειδί, καθώς είναι αυτή που αποκαλύπτει τον έρωτά της στον Ιππόλυτο-, υπάρχει ο βασιλιάς Θησέας που βρίσκεται στο τέλος με δύο νεκρούς στην αγκαλιά.

 

Ποιος άραγε ευθύνεται για την τραγωδία; Γιατί όλοι την ίδια στιγμή μοιάζουν και ένοχοι και αθώοι; Τελικά ποιος είναι αυτός που καθορίζει τη μοίρα των ανθρώπων; Η Φαίδρα ναι μεν διαπράττει ύβρη λόγω του πόθου για έναν νεότερο άντρα, όμως ο πόθος αυτός είναι αποτέλεσμα θεϊκής θέλησης. Και ο Ιππόλυτος γιατί τελικά μένει πιστός στους όρκους του και δεν αποκαλύπτει τα κίνητρα της Φαίδρας στον πατέρα του προκειμένου να σωθεί; Γιατί αυτή του η εμμονική προσήλωση στην παρθενία και στη Θεά Άρτεμη; Ο δε Θησέας γιατί φορά παρωπιδες σε όλες τις διαμαρτυρίες του γιου του και με τη μία του ευχή, την εκπλήρωση της οποίας του είχε υποσχεθεί ο πατέρας του ο Ποσειδώνας, ζητά την καταστροφή του και τον διώχνει από την Τροιζήνα;

 

Τι τελικά είναι αυτό που κινεί τις μοίρες των ηρώων αυτών; Και που η ανθρώπινη βούληση συγκρούεται με τη θεϊκή δύναμη;

 

Πόθος, εγκράτεια, εκδίκηση, θυσία, όρκοι και σιωπή. Όλα μοιάζουν να έχουν αφαιμαχθεί από τη νεκρή φύση του βαλτώδους δυστοπικού σκηνικού της Εύας Μανιδάκη. Ένα σκηνικό σπάνιας αισθητικής, απόλυτα εναρμονισμένο με την ατμόσφαιρα της παράστασης. Ένα τοπίο φυσικό που αποδίδει στην εντέλεια τον πυρήνα του έργου: αυτό το μεταξύ των δύο κόσμων, του θεϊκού και του ανθρώπινου, της ομορφιάς και της ασχήμιας. Ένα καμένο δέντρο πάνω στο οποίο ξεχωρίζει το ολόλευκο λουλούδι με το οποίο το “στόλισε” ο Ιππόλυτος στην αρχή της παράστασης αφιερώνοντάς το στη θεά Άρτεμη. Και ένα ρυάκι με στάσιμο νερό. Γιατί όλα σταμάτησαν όταν η θεά Αφροδίτη θύμωσε. Και αυτή η μήνις νέκρωσε τα πάντα. Μέχρι την τελική κάθαρση.

 

Μία παράσταση κλασική στη βάση της, ενδεδυμένη με έναν εντυπωσιακά σύγχρονο και λειτουργικό μανδύα και ένα στοίχημα απολύτως κερδισμένο για την Κατερίνα Ευαγγελάτου. Και κυριότερο όλων. Μία παράσταση για όλους. Και αν ένας είχε όλο το δικαίωμα να χαμογελά το βράδυ του Σαββάτου, αυτός ήταν ο Δήμαρχος Κορινθίων, Βασίλης Νανόπουλος, που είδε το θέατρο να γεμίζει ασφυκτικά, τους παρευρισκόμενους να τον χειροκροτούν με θέρμη κατά την αναγγελία του ονόματός του λίγο πριν ξεκινήσει η παράσταση και το κοινό να φεύγει εκστασιασμένο, χορτασμένο και πλημμυρισμένο από συναισθήματα.

 

Το επόμενο ραντεβού του Δήμου Κορινθίων με τον Πολιτισμό, στο θέατρο “Ειρήνη Παπά” στο Χιλιομόδι, έχει κλειστεί για τις 12 Αυγούστου, αυτή τη φορά με είσοδο και με πρωταγωνίστρια την Κάτια Δανδουλάκη, με το έργο “Γυάλινος κόσμος”, ενώ ακόμη ένα ραντεβού για τους φίλους του θεάτρου έχει προγραμματιστεί, στις 16 Αυγούστου, στο ίδιο μέρος, με τη “Μήδεια” στην κλασσική της μορφή και με πρωταγωνίστρια τη Μαρία Κίτσου.

 

 


Θανάσης Τσατσούλης και Μανούσος Μανουσάκης