ΜέΡΑ25 - Ερώτηση στη Βουλή για το στρατόπεδο Καλογερογιάννη στην Κόρινθο

Ερώτηση κατέθεσε το ΜέΡΑ25 στην Βουλή σχετικά με το στρατόπεδο Καλογερογιάννη στην Κόρινθο.

 

Προς τους κ.κ. Υπουργούς Εθνικής Άμυνας, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων & Οικονομικών, Εσωτερικών.

 

Θέμα: Παράδοση της έκτασης του στρατοπέδου “Καλογερογιάννη” σε επιχειρηματικά συμφέροντα.

 

Κύριοι Υπουργοί,

 

Τη στιγμή που όλο και περισσότεροι χώροι αφαιρούνται από τη δημόσια χρήση με αποτέλεσμα οι κάτοικοι των πόλεων να στερούνται χώρους πρασίνου και αναψυχής, περιοριζόμενοι μέσα στα τσιμέντα των πόλεων και των διαμερισμάτων τους, ακόμα ένα έγκλημα συντελείται με τις ελάχιστες εναπομείνασες δημόσιες εκτάσεις που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε χώρους αναψυχής και πρασίνου προς τέρψη των πολιτών. Συγκεκριμένα το τέως στρατόπεδο “Καλογερογιάννη” στη Κόρινθο μετατρέπεται σε ένα μίνι “Ελληνικό” με τον χώρο να παραχωρείται για οικοδόμηση με τα μόνα που λείπουν για να χαρακτηριστούν οι περιπτώσεις ταυτόσημες να είναι η δημοσιότητα και το καζίνο. Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Κορινθίας (ΣΑΚ) κατέθεσε στον χώρο του Εμπορικού Επιμελητηρίου Κορινθίας ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης του χώρου προς όφελος των πολιτών με την αξιοποίηση των υπαρχουσών κτηριακών υποδομών όπου μπορεί να λύσει και το πρόβλημα των διάσπαρτων υπηρεσιών (Δημοτικών, Περιφέρειας, Πανεπιστήμιο) και να προσφέρει στην αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης, προσφέροντας παράλληλα και έναν απαραίτητο χώρο πρασίνου, πολιτισμού και αναψυχής των κατοίκων της περιοχής που στερείται σε μεγάλο βαθμό αντίστοιχους χώρους. Παρά την ύπαρξη ολοκληρωμένου σχεδίου που αξιοποιεί τον χώρο προς όφελος των πολιτών, η δημοτική αρχή, σε πλήρη σύμπνοια με το ΤΕΘΑ, προκρίνει την τσιμεντοποίηση του με τη δημιουργία συγκροτήματος κατοικιών (δηλαδή μια μικρή πόλη ελίτ) στο μεγαλύτερο μέρος του στρατοπέδου, καταστρέφοντας μάλιστα χώρους όπως το γήπεδο, την μοναδικής αρχιτεκτονικής εκκλησία και των περισσοτέρων κτηριακών υποδομών που υπάρχουν.

 

O αγώνας που κάνει ο ΣΑΚ, ανέδειξε επιπλέον  στοιχεία, που προέκυψαν ως απόρροια της προσφυγής που έκανε ο Σύλλογος στο ΣτΕ, και μπορούν να χαρακτηριστούν πολύ σημαντικά και ανατρεπτικά. Σύμφωνα με αυτά  το Ταμείο Εθνικής Άμυνας (ΤΕΘΑ το οποίο είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και δεν νοείται ευρύτερα ως Δημόσιο) δεν έχει την ιδιοκτησία, η οποία ανήκει στο Δημόσιο (π.χ. υπουργείο Εθνικής Άμυνας), αλλά την χρήση του στρατοπέδου.Μάλιστα το ΤΕΘΑ δεν έχει καταθέσει κάποιο τίτλο ιδιοκτησίας του ακινήτου, αλλά χρησιμοποιεί ως τέτοιον την Πράξη Σύστασης του στρατοπέδου! Από αυτό προκύπτει, κατά την πλευρά του ΣΑΚ, ότι δεν μπορεί να συνομιλεί με τον Δήμο περί ανταλλαγμάτων, αφού το στρατόπεδο δεν του ανήκει.

 

Ένα επιπλέον  στοιχείο αφορά τις σημειακές τροποποιήσεις (ΣΤ) με τις οποίες ο δήμος έκανε προσπάθεια να ξεπεράσει τον σκόπελο των χρήσεων γης που επέβαλλαν για το στρατόπεδο τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια. Όπως είναι γνωστό τόσο το ΓΠΣ του 2013, όσο και η επανέγκριση του 2021, είχαν πρόβλεψη για συγκεκριμένες χρήσεις γης στο στρατόπεδο: αθλητισμός, πράσινο, πολιτισμός, εκπαίδευση. Αυτά και τίποτα άλλο.Οι ΣΤ που έγιναν πάνω στο τελευταίο ΓΠΣ (2021) έδωσαν την δυνατότητα στο δημοτικό συμβούλιο να αλλάξει αυτές τις χρήσεις γης, για να μπορέσει να γίνει η οικιστική ανάπτυξη στο τμήμα που θα περιερχόταν προς αξιοποίηση στο ΤΕΘΑ.Ωστόσο, οι ΣΤ αποτελούν ένα εργαλείο για μικρές παρεμβάσεις σε συγκεκριμένα σημεία που αφορούν πολύ μικρές εκτάσεις και έχουν συγκεκριμένους λόγους, αλλά δεν μπορεί να γίνονται πάνω σε μία έκταση 300 στρεμμάτων. Επίσης αλλαγή χρήσεων γης και μάλιστα τόσο εκτεταμένη δεν μπορεί να γίνει με απλή απόφαση δημοτικού συμβουλίου, αλλά χρειάζεται Προεδρικό Διάταγμα.Προς επίρρωσιν αυτής  της άποψης ο ΣΑΚ υποστήριξε ότι ο ίδιος ο μελετητής που ανέλαβε την χάραξη της πολεοδόμησης για λογαριασμό του δήμου παραδέχτηκε ότι για την αλλαγή χρήσεων γης και τις ΣΠ στο στρατόπεδο στην Ποσειδωνία των 10 στρεμμάτων απαιτήθηκε Προεδρικό Διάταγμα, ενώ στο 6ο ΣΠ έγινε απλώς με απόφαση του Δ.Σ.

 

Με αυτά δεδομένα ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

 

1. Για ποιο λόγο προκρίνεται η τσιμεντοποίηση του πρώην στρατοπέδου με την ανέγερση κατοικιών σε αντίθεση με την απαραίτητη δημιουργία ελεύθερων και προσβάσιμων από όλους χώρων πρασίνου και πολιτισμού;

 

2. Ποιος θα επωφεληθεί από την κατασκευή κατοικιών και πού θα διατεθούν αυτές; 3. Προτίθεστε να ασκήσετε οποιαδήποτε επιρροή ώστε ο χώρος να διατεθεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις της πλειοψηφίας της τοπικής κοινωνίας, χωρίς κανένας να αποκλείεται από την πρόσβασή του σε αυτόν;

 

4. Έχει ή όχι την ιδιοκτησία του στρατοπέδου το ΤΕΘΑ και αν όχι με ποια ιδιότητα εμπλέκεται;

 

5. Ενήργησε παρατύπως ή όχι ο Δήμος λαμβάνοντας απόφαση για αλλαγή χρήσεων γης που μόνο με ΠΔ μπορούν να ληφθούν;