Απειλείται με κραχ η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα λόγω κορονοϊού;

Εφιαλτικά σενάρια λόγω covid 19 - Η πανδημία προκαλεί αναταραχή στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα και νέα ρεκόρ στους ναύλους στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και στο ξηρό φορτίο - Το κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη είναι περίπου 10 φορές υψηλότερο από τον Μάιο του 2020.

Η εκτίναξη του κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων λόγω της πανδημίας δημιουργεί ένα εκρηκτικό κοκτέιλ στην παγκόσμια αγορά το οποίο δεν φαίνεται να λύνεται ούτε εύκολα, ούτε σύντομα.

 

Τα περιοριστικά μέτρα στα λιμάνια λόγω κορονοϊού αλλά και η ραγδαία πτώση της ζήτησης εξαιτίας των συνεχών lockdown, το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ και η αύξηση των αγορών μέσω e-shop επέτειναν τα προβλήματα και οδήγησαν τα περιοριστικά μέτρα στα λιμάνια λόγω κορονοϊού, επέτειναν τα προβλήματα. Σύμφωνα με πηγές της κινεζικής εξαγωγικής βιομηχανίας που μίλησαν στο αμερικανικό ειδησεογραφικό δίκτυο CNBC, το κόστος της φόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων έχει πενταπλασιαστεί από περίπου 3.000 δολάρια στις 15.000 έκαστο. Παράλληλα, ο χρόνος για τη μεταφορά των προϊόντων στις αγορές της Ευρώπης από το «εργαστήριο του κόσμου», όπως έχει χαρακτηριστεί η Κίνα, έχει πλέον παραταθεί κατά μία εβδομάδα.

 

Το κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου λοιπόν από την Ασία στην Ευρώπη είναι περίπου 10 φορές υψηλότερο από τον Μάιο του 2020, ενώ το κόστος από τη Σαγκάη στο Λος Άντζελες έχει εξαπλασιαστεί, σύμφωνα με τον δείκτη Drewry World Container Index.

Τα υψηλότερα ναύλα και οι τιμές των ημιαγωγών θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν τον πληθωρισμό, δήλωσε ο Chua Hak Bin, οικονομολόγος της Maybank Kim Eng Research Pte στη Σιγκαπούρη.

 

Ένα κρούσμα κορονοϊού προκάλεσε τη μερική διακοπή λειτουργίας στο λιμάνι Ningbo-Zhoushan την περασμένη εβδομάδα και μείωσε τη χωρητικότητα του λιμένα κατά το ένα πέμπτο.

 

Ήταν η συνέχεια αντίστοιχου περιστατικού του προηγούμενου Μαΐου όταν κάποια άλλα κρούσματα σε κινέζους λιμενεργάτες , οδήγησαν στο κλείσιμο τριών εβδομάδων του τερματικού σταθμού Yantian στο Shenzhen προκαλώντας επιπτώσεις στη διεθνή ναυτιλία, όπως συνεχή αύξηση των ναύλων, και συμφόρηση στα λιμάνια σε όλο τον κόσμο.

 

Εξελίξεις που προστίθενται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής αλυσίδα εφοδιασμού που είναι μεταξύ άλλων η έλλειψη ημιαγωγών, οι αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών, η έλλειψη οδηγών φορτηγών ενόψει της αποθεματοποίησης αγαθών από τους εμπόρους λιανικής πριν από την περίοδο αιχμής των αγορών. Ταυτόχρονα οι ελλείψεις προσωπικού έχουν επιδεινωθεί από τους κανόνες του κορονοϊού που απαιτούσαν από τους πολίτες να μπουν σε απομόνωση, εάν έρθουν σε επαφή με κρούσμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο να παρουσιαστούν ελλείψεις προϊόντων στην αγορά, ακόμα και την περίοδο των Χριστουγέννων για παράδειγμα.

 

Σύμφωνα με τους FT που επικαλούνται στοιχεία της Vessels Value περίπου 350 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μπορούν να μεταφέρουν σχεδόν 2,4 εκατ. «κουτιά» 20 ποδιών, περιμένουν στα λιμάνια παγκοσμίως για να φορτώσουν ή να ξεφορτώσουν.

 

Η συμφόρηση επιδεινώνεται με την μεταφορική ικανότητα που έχει «παροπλισθεί» να αγγίζει το 4,6% του παγκόσμιου στόλου, από 3,5% τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Platou Securities.