Η μαφία της παραλίας: Μονοπώλιο με μπράτσα στις παραλίες

Γιάννης Τσακαρισιάνος

 

Οταν μυώδεις τύποι εμφανίστηκαν στο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου και με μισό εκατομμύριο ευρώ πήραν όλα τα πόστα…

 

Αποτελεί πλέον πάγια τακτική στη θαλάσσια επιχειρηματικότητα και στον κόσμο των εφοπλιστών το κάθε πλοίο του στόλου να το διαχειρίζεται μια εταιρεία. Σε περιστάσεις «πειρατείας» μάλιστα πολλά πλοία αλλάζουν όνομα και διαχειρίστρια εταιρεία εν πλω.

 

Το φαινόμενο αυτό φαίνεται ότι έχει πιάσει στεριά και, βάσει των στοιχείων που έχουν συλλεχθεί από την έρευνα, το Documento είναι σε θέση να αποκαλύψει τον τρόπο με τον οποίο συγκροτήθηκε ένα πανίσχυρο μονοπώλιο το οποίο απέκτησε μέσω των πλειστηριασμών που έκανε ο Δήμος Ρόδου για λογαριασμό της ΕΤΑΔ την πλειονότητα των πόστων για τον αιγιαλό του νησιού.

 

Τον Ιούλιο του 2023 έγινε μια καταγγελία η οποία κοινοποιήθηκε σε αρμόδιες αρχές (αναφέρονται ως παραλήπτες η Εισαγγελία Αρειου Πάγου, η γενική διεύθυνση ΣΔΟΕ και η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες) και ως υπογραφή είχε το όνομα Ροδίτης Αντώνης, το οποίο προφανώς είναι ψευδώνυμο. Το πρόσωπο που συνέταξε την καταγγελία αναφέρει συγκεκριμένα: «Οι ροδίτικες επιχειρήσεις δέχονται επίθεση από οργανωμένο κύκλωμα, που ξεπλένει μαύρο χρήμα. Χρησιμοποιούν κάθε μέσο (απειλές, χρηματισμούς, εκβιασμούς) για να καταλάβουν όλους τους χώρους στις παραλίες, καταστρέφοντας τις μικρές τοπικές επιχειρήσεις. Οι ίδιοι λένε σε όποιον δεν υποκύπτει “ότι έχουν άκρες παντού” και τα μαθαίνουν όλα».

 

Η μαφία της παραλίας: Μονοπώλιο με μπράτσα στις παραλίες

 

Στη συνέχεια της καταγγελίας μιλάει για τρεις συγκεκριμένες εταιρείες, τη Φαληράκι ΕΕ, την Kolympia Port ΕΕ και τη Rodos Playa ΕΕ.

 

«Στις 3 Ιουνίου 2023 βγήκαν τρεις διακηρύξεις δημοπρασίας. (…). Τρεις εταιρείες που διαθέτουν κοινό διαχειριστή κέρδισαν 27 θέσεις, με συνολικό τίμημα που ξεπερνά τα 2.200.000 ευρώ», σύμφωνα με τον συντάκτη της καταγγελίας.

 

Σε άλλο σημείο τονίζει: «Το σύνολο των ποσών των εγγυητικών και του πρώτου μισθώματος που πρέπει να καταβληθούν για παραχωρήσεις ανέρχονται σε 309.475 ευρώ (…). Αθροιστικά οι τρεις εταιρείες θα πρέπει να δαπανήσουν το εξωφρενικό ποσό των 540.725 ευρώ ΜΟΝΟ για την απόκτηση των συμβάσεων παραχώρησης χρήσης των 27 θέσεων στις παραλίες».

 

Από την έρευνα προκύπτει ότι οι συγκεκριμένες τρεις εταιρείες είναι κομμάτι ενός μεγαλύτερου ιστού εταιρειών οι οποίες καταλήγουν κάτω από την ίδια στέγη. Ακολουθήσαμε το νήμα και φτάσαμε να αριθμούμε τουλάχιστον δέκα εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο νησί της Ρόδου κι έχουν κοινή αφετηρία. Πέραν όμως της κοινής αφετηρίας, ο συσχετισμός τους προκύπτει και από ταυτοπροσωπίες στο μετοχικό τους κεφάλαιο και στο ΔΣ τους, όπως και στα στοιχεία επικοινωνίας (μία μόνο δεν έχει κανένα στοιχείο επικοινωνίας στο ΓΕΜΗ) που καταλήγουν στο ίδιο λογιστικό γραφείο στην περιοχή της πλατείας Βικτωρίας.

 

Το κοινό πρόσωπο

 

Συγκεκριμένα, στις παραπάνω τρεις εταιρείες που καταγγέλθηκαν στην επιστολή κοινό πρόσωπο στο μετοχικό σχήμα είναι ένας άνθρωπος που ονομάζεται Φώτιος Τριανταφύλλου. Ο ίδιος φαίνεται να κατέχει από 80% των μετοχών και στις τρεις εταιρείες.

 

Ως έτερος μέτοχος, με ποσοστό 20%, στη Rodos Playa ΕΕ εμφανίζεται ο Αγησίλαος Κλωνάρης.Ο ίδιος μέσω στοιχείων που είναι στη διάθεση του Documento φαίνεται να είναι διαχειριστής και στην εταιρεία Viktory estate Μονοπρόσωπη ΙΚΕ. Το σύνολο των μετοχών όμως κατέχει ο Αθανάσιος Σουλελές. Αναρωτιόμαστε αν πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο που έχει εμπλακεί σε ποινική δικογραφία που αφορά την κόντρα της μαφίας των Ρωσοπόντιων με την Greek mafia.

 

Επιπρόσθετα, ο Αγ. Κλωνάρης εμφανίζεται να κατέχει ποσοστό 80% στην εταιρεία Dreem Rental ΕΕ. Ως «συμμέτοχος» σε αυτή, με ποσοστό 20%, εμφανίζεται μια γυναίκα με το όνομα Ana Mihaela Istrate. Η ίδια κατέχει 20% και από την εταιρεία Monaxia Rodou ΕΕ, στην οποία το 80% κατέχει η Βασιλική Γκότση. Η τελευταία με τη σειρά της είναι «συνέταιρος» με τον Φ. Τριανταφύλλου, κατέχοντας το 20% της εταιρείας Kolympia Port ΕΕ.

 

Ολες οι παραπάνω εταιρείες και τα πρόσωπα που τις απαρτίζουν κατ’ επέκταση δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά στη Ρόδο και έχουν στην κατοχή τους μαγαζιά υγειονομικού ενδιαφέροντος στον αιγιαλό του νησιού.

 

Οι τέσσερις από τις παραπάνω εταιρείες έχουν μισθώματα, επεκτάσεις και με τον Δήμο Ρόδου. Γι’ αυτά έχουν φτάσει να χρωστούν 851.000 ευρώ. Στις 28 Ιουλίου φέτος η δημοτική επιτροπή αποφάσισε να ρυθμίσει τις οφειλές αυτές.

 

Ρόδος Φαληράκι - Ξενοδοχείο Orion στο Φαληράκι στη Ρόδο

 

Το σημείο «μηδέν»

 

Το πρώτο και βασικό ερώτημα που τίθεται είναι πώς φτάσαμε ως εδώ. Τι συνέβη και εντέλει άνθρωποι που είχαν καθορίσει το επιχειρηματικό μέλλον και τη ζωή τους επί δεκαετίες στο νησί έχασαν τις θέσεις τους στις ακτές και έμειναν μόνο ως μια γραφική μειοψηφία κατέχοντας πλέον τα «λιμά» της ακτογραμμής.;

 

Ως σημείο «μηδέν» νοείται η υπογραφή από τον Δήμο Ρόδου της προγραμματικής σύμβασης με την ΕΤΑΔ. Αυτή ήρθε ενώπιον του δημοτικού συμβουλίου στις 27 Απριλίου 2023 και ψηφίστηκε με τη μορφή του κατεπείγοντος.

 

«Εγώ είχα πει τότε: Κύριοι, σε μια μέρα χάσαμε τις παραλίες που είχαμε τότε στον δήμο και αυτήν τη στιγμή όχι μόνο δεν έχουμε όφελος οικονομικό, αλλά χάνουμε και την ταυτότητα του νησιού» ανέφερε σχετικά ο δήμαρχος Ρόδου Αλ. Κολιάδης στο Documento.

 

Παραδόξως από τις 3 έως τις 18 Απριλίου, λίγες μέρες δηλαδή πριν από την επίμαχη ψηφοφορία, ιδρύθηκαν πέντε από τις εταιρείες που πήραν εντέλει τη μερίδα του λέοντος από τον πλειστηριασμό που διενεργήθηκε στην πορεία.

 

Σε μια εκ των δημοπρασιών που έγιναν, στις 17 Ιουλίου 2023 συγκεκριμένα, η οποία αφορούσε θέσεις που παραχωρούσε η ΕΤΑΔ για απλή χρήση αιγιαλού στην παραλία Ελλη, εμφανίστηκαν στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου κάποιοι σωματώδεις κύριοι.

 

Στόχος, όπως αποδείχτηκε, ήταν να πάρουν και τα τέσσερα «φιλέτα» της κεντρικής παραλίας της Ρόδου. Η τιμή για το κάθε κομμάτι ξεχωριστά ξεκινούσε από 145.180 ευρώ και συνολικά εκείνη τη μέρα οι εν λόγω εκπρόσωποι «επένδυσαν» 580.720 ευρώ.

 

Σε ερώτηση προς τον δήμαρχο Ρόδου σχετικά με το περιστατικό, ο Αλ. Κολιάδης ανέφερε: «Δεν επιτρέπεται να γίνει το ίδιο και δεν πρόκειται να γίνει ποτέ το ίδιο, έχουμε φροντίσει να μη γίνει το ίδιο. Να μου πείτε με ποιο τρόπο; Φροντίσαμε να μην ξανασυμβεί κάτι τέτοιο. Ηταν μια ντροπιαστική εικόνα, η οποία δεν μπορεί να επαναληφθεί στον Δήμο Ρόδου, γιατί δε μας τίμησε καθόλου».

 

Η ΕΤΑΔ νίπτει τας χείρας

 

Στην προγραμματική σύμβαση που υπεγράφη μεταξύ της ΕΤΑΔ και του Δήμου Ρόδου υπάρχουν όροι σχετικά με τις υποχρεώσεις των δύο μερών, όπως και ρήτρες.

 

Στις ρήτρες της επίμαχης σύμβασης αναφέρεται: «Η ΕΤΑΔ διατηρεί το δικαίωμα να εποπτεύει διά των αρμοδίων οργάνων της τις παραπάνω ενέργειες του Δήμου Ρόδου και να ζητεί ενημέρωση για την εξέλιξη και τον συμβατικό έλεγχο εκάστης συναφθείσας παραχώρησης και ο Δήμος Ρόδου υποχρεούται να λαμβάνει υπόψη τυχόν παρατηρήσεις της επί της νομιμότητας των ενεργειών.

 

Η αποκλειστική πάντως ευθύνη για τη διεξαγωγή και εκτέλεση των διαγωνιστικών διαδικασιών και σύναψη των συμβάσεων παραχώρησης (είτε απευθείας είτε κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας), καθώς και οι κάθε είδους έλεγχοι για αδειοδοτήσεις και επιτήρηση των αιγιαλών ΤΔΚ αρμοδιότητας ΕΤΑΔ αναφορικά με αυθαιρεσίες και επεμβάσεις επί του αιγιαλού και της παραλίας και η τήρηση εν γένει της ισχύουσας νομοθεσίας ανήκουν στον Δήμο Ρόδου και η ΕΤΑΔ ουδεμία ευθύνη φέρει».

 

Σχετικά με τις ευθύνες του δήμου, όπως αυτές απορρέουν από τη σύμβαση που έχει υπογράψει με την ΕΤΑΔ, απευθυνθήκαμε ξανά στον δήμαρχο Ρόδου για να σχολιάσει σχετικά. Οσες προσπάθειες κι αν κάναμε μέχρι το κλείσιμο της ύλης της εφημερίδας το βράδυ της Παρασκευής, δεν ανταποκρίθηκε στις κλήσεις.

 

Αυθαιρεσίες και στις ακτές της Αττικής

 

Πριν από περίπου δέκα μέρες δημοσιεύτηκε στο documentonews. gr καταγγελία που έκανε ένας λουόμενος από την παραλία Μικρό Καβούρι. Στην περίπτωση αυτή φαίνεται ότι «φύτρωσε» ως διά μαγείας στον ελάχιστο ελεύθερο προσβάσιμο χώρο της παραλίας ένας ναυαγοσωστικός σταθμός. Μια ξύλινη κατασκευή η οποία στηριζόταν πάνω σε μια τσιμεντένια κατασκευή. Τότε, έπειτα από αλλεπάλληλα τηλεφωνήματα λουομένων, έφτασε στο σημείο το λιμενικό, το οποίο τα βρήκε όλα καλώς καμωμένα. Οι κάτοικοι θεώρησαν ότι οι άνθρωποι του λιμενικού έκαναν τα στραβά μάτια απέναντι σε μια αυθαίρετη κατασκευή και για τον λόγο αυτό κλήθηκε και η αστυνομία σχετικά, η οποία είχε εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση του περιστατικού. Συγκεκριμένα, οι αστυνομικοί προσήγαγαν έναν εργαζόμενο από επιχείρηση η οποία δραστηριοποιείται στο σημείο.

 

Ο λόγος που προσήχθη ήταν ότι δεν κατάφερε –ύστερα από πολλές επικοινωνίες και προσπάθειες που έκανε– να βρει την άδεια της επιχείρησης με water sports στην οποία φέρεται να ήταν υπεύθυνος. Σύμφωνα με πληροφορίες, εντέλει βρέθηκε η «χαμένη» άδεια, όμως ακόμη αγνοείται ο εμπνευστής της κατασκευής. Ως εφημερίδα καλέσαμε στο ΑΤ Βούλας – Βουλιαγμένης ζητώντας να μιλήσουμε σχετικά με τον διοικητή. Από την άλλη πλευρά της γραμμής ακούστηκε: «Δεν μπορώ τώρα, πες τους πως είμαι απασχολημένος». Εν συνεχεία απάντησε ο γραμματέας του τμήματος λέγοντας ότι ο διοικητής είναι σε άδεια.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ