ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΙΛΕΡΗΣ
Η σπουδαία εκτός έδρας νίκη του Ολυμπιακού ήρθε με τις εμπνεύσεις του Φουρνιέ στο φινάλε αλλά και την “τετράδα του Πειραιώς” που έπαιζε… ρεμπέτικα μέσα στη Βιτόρια. Γράφει ο Γιάννης Φιλέρης.
Από τα εφτά ματς στην πρώτη ημέρα της φετινής EuroLeague μόνο δυο έληξαν με νίκη των φιλοξενουμένων. Ένα στο Βελιγράδι, όπου το Μιλάνο θριάμβευσε κόντρα στον Αστέρα κι ένα στη Βιτόρια και τη Φερνάντο Μπουέσα Αρένα, την οποία ο Ολυμπιακός σκοράροντας όσους πόντους σημείωσε και πέρσι: 102…
Τότε, βέβαια, είχε χρειαστεί ένα έξτρα πεντάλεπτο, μάλιστα η Μπασκόνια σημείωσε ένα πόντο λιγότερο, αυτή τη φορά του έφταναν τα 40 της κανονικής περιόδου.
Εκκίνηση λοιπόν με ένα σπουδαίο διπλό, σε μια έδρα που κανείς δεν νικάει τόσο εύκολα (ακόμα και πέρσι σε μια άσχημη χρονιά, είχε 12-5 μέσα στο γήπεδο της) με τους “ερυθρόλευκους” να πετυχαίνουν τον αντικειμενικό στόχο κάθε ομάδας στην Ευρωλίγκα.
Αυτή την εποχή κανείς δεν είναι έτοιμος, όλοι έχουν είτε ελλείψεις, είτε τραυματίες και σημασία έχουν οι νίκες. Οι εκτός έδρας, έχουν πάντα διπλή σημασία και ο Ολυμπιακός, άσχετα αν κλυδωνίστηκε αρκετά πέφτοντας στην παγίδα του ραν εν γκαν των Βάσκων, μπήκε στη φετινή διοργάνωση των 20 ομάδων με κάτι που -μέχρι στιγμής- έχει μόνο το Μιλάνο.
Οι νίκες του επί ισπανικού εδάφους που πέρσι στην κανονική περίοδο άγγιξαν το απόλυτο συνεχίστηκαν και στο ξεκίνημα της νέας σεζόν.
Απέναντι σε μια περίεργη ομάδα με πολλούς κοντούς και ακόμα πιο πολλά τρίποντα (σήμα καταθέν του νέου κόουτς, Πάολο Γκαλμπιάτι) οι πρωταθλητές Ελλάδας έκαναν ένα τρομερό ξεκίνημα, είδαν τους αντιπάλους να επιστρέφουν και από κάποιο σημείο και μετά να επιβάλλουν τον ρυθμό τους, αλλά έδειξαν και χαρακτήρα στο φινάλε.
Η επιστροφή του Εβάν Φουρνιέ στο πιο κρίσιμο σημείο του ματς αποδείχθηκε η κίνηση ματ του Μπαρτζώκα, καθώς ο Γάλλος του πρόσφερε έξι πόντους και μια ασίστ, κάνοντας (πολύ) αισθητή τη μέχρι τότε άχρωμη παρουσία του, υπογράφοντας τη νίκη, η οποία είχε κι άλλους “κόκκινους” πατεράδες.
Πολλά χρόνια πίσω στη δεκαετία του 1930, όταν ο Πειραιάς γινόταν σιγά-σιγά το πολύβουο λιμάνι της σύγχρονης εποχής, υπήρχε μια ξακουστή τετράδα. Ήταν η ρεμπέτικη κομπανία που ίδρυσε ο Σταύρος Παγιουμτζής, όταν συναντήθηκε με τον Μάρκο Βαμβακάρη, τον Ανέστη Δελιά και τον Γιώργο Μπάτη, φτιάχνοντας την πρώτη ρεμπέτικη ορχήστρα.
Οι άξονες δίπλα στον Φουρνιέ
Η “τετράς του Πειραιώς” όπως ονομάστηκε, έγραψε τη δική της ιστορία. Μια άλλη τετράδα, συν τον Φουρνιέ, “τραγούδησε” στη Βιτόρια τη νίκη του Ολυμπιακού. Μπασκετικά ρεμπέτικα από μερακλήδες:
- Πρώτα ο Τάιλερ Ντόρσεϊ. Η εσωτερική “μεταγραφή” του Ολυμπιακού. Ερχόμενος με φούρια από τις τελευταίες εξαιρετικές εμφανίσεις του, ο διεθνής άσος, ήταν μια μόνιμη απειλή για το καλάθι της Μπασκόνια, παίζοντας ταυτόχρονα και σπουδαίες άμυνες. Ένας πολύ ώριμος, πλέον, γκαρντ που πέρσι … ήταν σχεδόν ξεχασμένος, έχοντας μόλις 3.3 π κατά μέσο όρο. Ποιος περίμενε αυτή τη μεταστροφή; Ίσως ούτε και ο ίδιος, αλλά παίζοντας πλέον με περισσή αυτοπεποίθηση, θυμίζει τον παίκτη της σεζόν 2021-22 όταν ολοκλήρωσε την Ευρωλίγκα με 12.8π και στους 38 αγώνες σαν βασικός (σε περίπου 24 λεπτά συμμετοχής). Στη Βιτόρια, ο Μπαρτζώκας τον άφησε στο παρκέ 32 λεπτά και ο Ντόρσεϊ σκόραρε 21π, ισοφαρίζοντας την πέμπτη καλύτερη επιθετική του επίδοση στα 172 ματς που έχει παίξει στην EuroLeague! Είχε 18 μήνες να σημειώσει τόσους πόντους, καθώς το τελευταίο του ματς με +20π, ήταν το Game 3 των πλέι-οφ στην ήττα της Φενέρ από τη Μονακό (26/4/2024)! Ένας άλλος Ντόρσεϊ, ο … κανονικός, φοράει ξανά τη φανέλα του Ολυμπιακού και το χέρι του λειτουργεί στην εντέλεια…
- Μετά ο Τόμας Γουόκαπ. Άψογος σαν οργανωτής (8 ασίστ) και με πάθος στην άμυνα πάνω στον τρελο-Χάουαρντ, έμοιαζε λίγο άτολμος στην επίθεση, προτιμώντας να δώσει πάσα, ενώ είχε εύκολα λέι-απ. Όταν αποφάσισε να σουτάρει για τρεις, με το χρονόμετρο να δείχνει 40 δευτερόλεπτα πριν από το τέλος, πολλοί αναρωτήθηκαν … “μα τι κάνει”; Ήξερε καλά. Έβαλε το πιο κρίσιμο σουτ του ματς και οι “ερυθρόλευκοι” πέρασαν με μαξιλαράκι πέντε πόντων.
- Σίγουρα κι ο Σάσα Βεζένκοβ. Όχι τόσο εύστοχος (αρκετά χαμένα σουτ ακόμα και φάτσα με το καλάθι), είχε 1/7 τρίποντα μέχρι να έρθει το μεγάλο σουτ, 1:29 πριν από το φινάλε. Η Μπασκόνια ήταν πίσω με ένα πόντο, απειλούσε στα ίσια, αλλά ο πρώτος σκόρερ του Ολυμπιακού, πήρε την μπάλα από τον Φουρνιέ και δεν το πολυσκέφτηκε. Το τρίποντο έβαζε την ομάδα του ξανά στο +4 και ο ίδιος τελείωνε το ματς με νταμπλ-νταμπλ: 24π (με 8/20 σουτ) και 13 ριμπάουντ, ένα λιγότερο από το απόλυτο ρεκόρ του (14).
- Και βέβαια ο Νίκολα Μιλουτίνοβ. Κι αυτός “διπλός” με 12π και 14ρ, τα μισά εκ των οποίων ήταν επιθετικά. Οι άμυνες που έπαιξε στο τέλος προστίθενται σε μια στιβαρή εμφάνιση, με το κάρφωμα στο τέλος από την πάσα του Φουρνιέ να βάζει τελεία και παύλα στην πρώτη εκτός έδρας νίκη του Ολυμπιακού…
Ο Γουόρντ και ο Χολ…
Οι βοήθειες των δυο νέων παικτών ήταν επίσης σημαντικές. Ο Γουόρντ σε 14:51 λεπτά συμμετοχής είχε 11π με απόλυτη ευστοχία (1/1δ, 1/2τρ, 6/6β) και ο Χολ πρόσθεσε 8π στο επιθετικό κρεσέντο της ομάδας του.
Αμφότεροι θέλουν παιχνίδια για να μονταριστούν με το σύνολο του Ολυμπιακού, αρκετές φορές μπερδεύτηκαν στην άμυνα αλλά σε άλλες στιγμές έδωσαν και λύσεις.
Το πρόβλημα του Ολυμπιακού παραμένει -μέχρι να ενσωματωθεί ο Νιλικίνα- η εναλλακτική λύση στον “άσο”. Ο Λι για ένα ακόμα ματς αντί να κυκλοφορήσει την μπάλα, καθυστερούσε την ανάπτυξη της ομάδας στο πέντε εναντίον πέντε, ενώ ο Μπαρτζώκας δοκίμαζε και κάποια άλλα ενδιαφέροντα σχήματα. Ειδικά αυτό με τον Γουόρντ στο 2 και τον Παπανικολάου στο 3 ιντριγκάρει πολύ, θέλει όμως και αρκετές δοκιμές για το δούμε να εφαρμόζεται στην εντέλεια.
Η νίκη σε ρυθμό Μπασκόνια
Ο Ολυμπιακός δεν ήθελε φυσικά να πάει το ματς στους… 200 πόντους. Η Μπασκόνια μετά τα μέσα της πρώτης περιόδου άρχισε να τον παρασέρνει στο μία σου και μία μου και μια ομάδα που σουτάρει περισσότερα τρίποντα (συνολικά 41, ενώ είχε δέκα λιγότερα δίποντα) είναι πάντα πολύ επικίνδυνη.
Οι “ερυθρόλευκοι” έβαλαν περισσότερο την μπάλα μέσα στο καλάθι (25/46δ) παίρνοντας και λογικά και πιο πολλά φάουλ, έχοντας τρομακτική ευστοχία από τη γραμμή των βολών (31/32) αλλά δεν πήραν κάτι από την υπόλοιπη στατιστική υπεροχή τους.
Τα 20 επιθετικά ριμπάουντ τους έδωσαν 20π, πέντε λιγότερους από την Μπασκόνια που μάζεψε 15 επιθετικά. Επίσης, ο Ολυμπιακός σκόραρε 21π από λάθη της Μπασκόνια, μόνο που η αντίπαλος του είχε έναν πόντο περισσότερο (22) ενώ είχε κάνει τέσσερα περισσότερα σφάλματα (14-10).
Αυτό σημαίνει ότι η ισπανική ομάδα εκμεταλλεύτηκε καλύτερα ό,τι της έδωσε ο Ολυμπιακός, κάτι που σίγουρα έχει στο μυαλό του ο Μπαρτζώκας ενόψει και της δεύτερης μονομαχίας στην Ιβηρική, αυτή τη φορά στη Μαδρίτη και κόντρα στη Ρεάλ…