«Παράκαμψη» Cosco μέσω της Ελευσίνας


Πάνος Κοσμάς

 

Fast track ρυθμίσεις για την αναβάθμιση του λιμανιού της Ελευσίνας ως ανταγωνιστικού πόλου του ΟΛΠ, με κρατικές ενισχύσεις, φοροαπαλλαγές, ταχύτατη αδειοδότηση και επέκταση του φάσματος δραστηριοτήτων σε εμπορικές, μεταφορικές, στρατιωτικές, ενεργειακές και βιομηχανικές.

 

Δεν έχει περάσει καν βδομάδα από τότε που η πρέσβειρα των ΗΠΑ κ. Γκιλφόιλ δήλωσε πως «είναι ατυχές γεγονός ότι το λιμάνι του Πειραιά πέρασε στην Cosco» και κατέθεσε την αισιοδοξία της ότι το «πρόβλημα» μπορεί να «παρακαμφθεί», πέρασε μόλις μία ημέρα από τη συνάντησή της με τον υπουργό Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκο και –ω του θαύματος!– τα πάντα ρυθμίστηκαν: Με δύο άρθρα στο υπό συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, με τίτλο «Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και λοιπές διατάξεις», άνοιξε ο δρόμος για την… παράκαμψη του λιμανιού του Πειραιά.

 

Εν ολίγοις, τα δύο άρθρα «τα δίνουν όλα» στα ναυπηγεία Ελευσίνας και διευρύνουν την γκάμα των σχετικών επενδύσεων ώστε το λιμάνι της Ελευσίνας να καλύπτει όλες τις… αμερικανικές ανάγκες και να αναδειχθεί σε υπό πλήρη αμερικανικό έλεγχο πόλο που θα προσφέρει τις βασικές υπηρεσίες που προσφέρει και το λιμάνι του Πειραιά. Ανοίγει ο δρόμος ώστε το λιμάνι της Ελευσίνας να μετατραπεί από χώρο φιλοξενίας μιας ναυπηγικής μονάδας σε διαμετακομιστικό, ενεργειακό και βιομηχανικό κόμβο διά… πάσαν χρήσιν: εμπορική (εμπορευματοκιβώτια), στρατιωτική, βιομηχανική.

 

 

Πώς θα γίνουν όλα αυτά; Τα άρθρα 51 και 52 του προαναφερθέντος νομοσχεδίου υποδεικνύουν τον τρόπο:

 

● Με το άρθρο 51 εντάσσονται και οι επενδύσεις για την «ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στην εμβληματική κατηγορία των «εμβληματικών επενδύσεων εξαιρετικής σημασίας». Δεν πρόκειται προφανώς για αναβάθμιση για λόγους πρεστίζ, αλλά για εντελώς πεζούς λόγους: με αυτόν τον τρόπο οι συγκεκριμένες επενδύσεις εντάσσονται στο πλαίσιο των κρατικών ενισχύσεων και κινήτρων. Αυτές οι ενισχύσεις και τα κίνητρα είναι:

● Ειδικές ρυθμίσεις για τη χωροθέτηση των επενδύσεων: ειδικές χρήσεις γης, όροι δόμησης και απαλλοτριώσεων ή παραχώρησης δημόσιων εκτάσεων.

● Κίνητρο ταχείας αδειοδότησης: οι επενδύσεις θα αδειοδοτούνται fast track, εντός μικρού χρονικού διαστήματος, συμπεριλαμβανομένων των χωροταξικών / πολεοδομικών αδειών.

● Κίνητρα ενίσχυσης δαπανών: επιχορηγήσεις, φορολογικά κίνητρα.

● Οσον αφορά, ιδιαίτερα, τα φορολογικά κίνητρα, ο επενδυτής μπορεί να επιλέξει είτε την παγιοποίηση του μειωμένου φορολογικού συντελεστή για 12 διαχειριστικές χρήσεις είτε φοροαπαλλαγή ή επιτάχυνση στις αποσβέσεις παγίων.

 

Με το άρθρο 52 επεκτείνονται οι επενδύσεις σε φάσμα δραστηριοτήτων «εφοδιαστικών, λιμενικών και πάσης φύσεως συναφών υποστηρικτικών υπηρεσιών από τους νέους φορείς και τα νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχουν άμεσα ή έμμεσα, αυτοτελώς ή σε σύμπραξη με φορείς διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένος συμφερόντων ελληνικού δημοσίου, με άμεση ή έμμεση συμμετοχή του σε αυτές, καθώς και υπηρεσιών εμπορικής, αμυντικής, εφοδιαστικής ή ενεργειακής φύσεως προς τον σκοπό επωφελέστερης αξιοποίησης των εγκαταστάσεων των ναυπηγείων, των υφιστάμενων και μελλοντικών υποδομών τους, εξυπηρέτησης της λειτουργίας τους και των πάσης φύσεως δραστηριοτήτων τους»!

 

Δεν χρειάζεται επεξήγηση: Το λιμάνι της Ελευσίνας θα γίνει η αμερικανική «παράκαμψη» του «κινεζικού» λιμανιού του Πειραιά.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ