Συνεχίζονται παιχνίδια με την ασφάλεια


Ερωτήματα για τη διαχείριση από την κατασκευάστρια εταιρεία της νέας γραμμής του Μετρό Αθήνας (Αλσος Βεΐκου-Γουδή), όταν προέκυψε βλάβη σε μετροπόντικα. ● Εγινε προσπάθεια να συνεχιστεί η διάνοιξη της σήραγγας με «κενά ασφαλείας».

 

Ακινητοποιημένος έμεινε για τουλάχιστον ενάμιση μήνα μετά από σοβαρότατη βλάβη ο ένας από τους δύο μετροπόντικες που ανοίγει τη σήραγγα για τη νέα γραμμή του Μετρό Αθήνας (Αλσος Βεΐκου-Γουδή), το μεγαλύτερο δημόσιο έργο (1,4 δισ. ευρώ) που εκτελείται στην Ελλάδα και εμφανίζει ήδη μεγάλη καθυστέρηση.

 

Το χειρότερο είναι, όμως, ότι έγινε προσπάθεια να συνεχιστεί η διάνοιξη της σήραγγας με «κενά ασφαλείας» αλλά αυτό αποσοβήθηκε χάρη στη δυναμική αντίδραση των εργαζομένων και μέσα στο κλίμα της γενικευμένης ανησυχίας που έχει καλλιεργηθεί στην κοινωνία λόγω της απαξίωσης των μέσων σταθερής τροχιάς από την κυβέρνηση.

 

Με βάση επίσημα και εμπιστευτικά έγγραφα που βρίσκονται στη διάθεση της «Εφ.Συν.»:

 

● Ξημερώματα της Παρασκευής 28/2/2025 (ημέρα των Τεμπών), έσκασε το καλώδιο που φέρνει ρεύμα τάσης 20.000 Βολτ στην κεφαλή του μετροπόντικα (ΤΒΜ1) που ανοίγει τη σήραγγα από την πλευρά του Αλσους Βεΐκου. Η σοβαρή βλάβη σημειώθηκε ανάμεσα στους μελλοντικούς σταθμούς «Αλσος Βεΐκου» και «Γαλάτσι».

 

● Από τη βλάβη καταστράφηκε το καλωδιοτύμπανο που εξασφαλίζει μόνωση στο σύστημα μεταφοράς ενέργειας και η κατασκευάστρια κοινοπραξία (ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM) απευθύνθηκε στην εταιρεία που κατασκευάζει τον μετροπόντικα Herrenknecht, η οποία απάντησε ότι χρειάζεται 7 εβδομάδες για παράδοση των ανταλλακτικών από την ώρα της επίσημης παραγγελίας.

 

● Η κατασκευάστρια κοινοπραξία εισηγείται να συνεχιστεί η διάνοιξη με προσωρινή σύνδεση του καλωδίου απευθείας στον διακόπτη του μετροπόντικα και στις 19 Μαρτίου δηλώνει ότι η σύνδεση έγινε «προκειμένου όλα τα συστήματα να είναι διαθέσιμα σε περίπτωση που για λόγους ασφαλείας απαιτηθεί η λειτουργία του». Στο μεταξύ όμως, έχει προκύψει στο ίδιο χρονικό διάστημα μεγάλη αναταραχή καθώς ο υφυπουργός Υποδομών Ν. Ταχιάος έχει βγει στη Βουλή και έχει μιλήσει για τη βοηθητική σήραγγα του ίδιου έργου, στην περιοχή Κατεχάκη, που κατασκευάστηκε με λάθος τρόπο.

 

● Μέσα στο κλίμα εκείνης της αναστάτωσης αλλά και της κοινωνικής διαμαρτυρίας για τα Τέμπη, το Σωματείο Εργατοτεχνιτών και Υπαλλήλων Εργαζομένων στις εταιρείες κατασκευής του Μετρό εκδίδει ανακοίνωση και μιλά για «νέα σοβαρή απόπειρα παραβίασης των μέτρων ασφαλείας». Τονίζουν μάλιστα ότι η επανέναρξη της παραγωγής με την προσωρινή σύνδεση του καλωδίου «δεν είναι προβλεπόμενη και δημιουργεί κενά ασφαλείας για τους εργαζομένους».

 

● Στις 28/3/25, η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM δηλώνει ότι θα ξεκινήσει και πάλι τη διάνοιξη χωρίς να έχει αποκατασταθεί πλήρως η βλάβη. Την ίδια μέρα, η Ελληνικό Μετρό απαντά με εμπιστευτικό έγγραφο στην κοινοπραξία και προειδοποιεί: «Δεν προκύπτει η ασφαλής επανεκκίνηση των εργασιών της διάνοιξης σήραγγας μέχρι την έλευση και εγκατάσταση του αναμενόμενου ανταλλακτικού». Προσθέτει ότι «σε καμία περίπτωση δεν είναι αποδεκτή η έναρξη παραγωγής σήραγγας με μηχάνημα που θα υπολείπεται των δοκιμών παραλαβής» και καταλήγει προειδοποιώντας ότι «κάθε καθυστέρηση του μηχανήματος διάνοιξης βαρύνει αποκλειστικά την κοινοπραξία».

 

metro-erga

 

Η απάντηση

 

● Η κοινοπραξία απαντά την 1η Απριλίου, αρνείται ουσιαστικά ότι τίθεται θέμα ασφαλείας και λέει ότι η καθυστέρηση δεν οφείλεται στη βλάβη αλλά στην εντολή της Ελληνικό Μετρό. Υπενθυμίζεται ότι η κοινοπραξία έχει λάβει από το 2022 πριμ έγκαιρης παράδοσης ύψους 57 εκατομμυρίων ευρώ, με νόμο που είχε φέρει η κυβέρνηση στη Βουλή.

 

● Φαίνεται όμως ότι τελικά επικράτησε η άποψη να μη συνεχιστεί η διάνοιξη με την προσωρινή σύνδεση του καλωδίου αλλά πιέστηκε η κατασκευάστρια του μετροπόντικα και αποκατέστησε το πρόβλημα νωρίτερα από τις 7 εβδομάδες που αρχικά ζητούσε, λίγο πριν από το Πάσχα. Είναι προφανές, πάντως, ότι στις μέρες που μεσολάβησαν δεν είναι δυνατό να έχει φτάσει (σύμφωνα με δημοσιεύματα) ο μετροπόντικας στον μελλοντικό σταθμό «Γαλάτσι» που απέχει 330 μέτρα από το σημείο όπου έγινε η βλάβη.

 

Αποδεικνύεται έτσι ότι οι κοινωνικές διαμαρτυρίες και η ανησυχία του κόσμου για την απαξίωση σε σιδηρόδρομο και μετρό μπορεί να έχουν σε κάποια περίπτωση και θετική επίδραση. Αυτό, βέβαια, δεν επιβεβαιώθηκε χθες το μεσημέρι όταν συρμός του μετρό (γραμμή 3) ακινητοποιήθηκε μεταξύ των σταθμών Κατεχάκη και Πανόρμου. Σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, η ακινητοποίηση κράτησε 20 ολόκληρα λεπτά (11.45-12.05) λόγω απώλειας τάσης ρεύματος μετά από απόπειρα αυτοκτονίας στον σταθμό Ευαγγελισμός.

 

Κάποιος επιβάτης τράβηξε τον μοχλό απελευθέρωσης των θυρών ενώ, σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, ήταν σε εξέλιξη προσπάθεια επανεκκίνησης του συρμού. Το αποτέλεσμα ήταν, δεκάδες επιβάτες να κατέβουν και να κινηθούν με τα πόδια έως τον σταθμό Πανόρμου.

 

Άρης Χατζηγεωργίου

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ