Τα συμπεράσματα του συνεδρίου για τα υδατοδρόμια και τον τουρισμό στο Λουτράκι

Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία στο Λουτράκι, το 1ο Διεθνές Συνέδριο για την ανάπτυξη και λειτουργία υδατοδρομίων και των συνεργιών με την κρουαζιέρα και τα αεροδρόμια. Το διεθνές αυτό συνέδριο συμμετείχαν ομιλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό και το παρακολούθησαν πάνω από 200 σύνεδροι.

 

Εξαιτίας του μεγάλου ενδιαφέροντος αλλά και της θεσμοθέτησης και καθιέρωσης του συνεδρίου σε ετήσια βάση η Οργανωτική Επιτροπή θα παρουσιάσει τα συμπεράσματα και θα τα διανέμει σε όλους τους αποδέκτες, με στόχο αφενός να γίνει το συνέδριο το σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη των υδατοδρομίων και της λειτουργίας των υδροπλάνων στην χώρα μας, αλλά και την επίσπευση όλων των χρονοβόρων διαδικασιών και εμποδίων που καθυστερούν την προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια.

 

Με βάση τις ενότητες του συνεδρίου τα συμπεράσματα είναι τα ακόλουθα:

 

  1. Μετά από πολλές καθυστερήσεις και παρά τις προσπάθειες όλων των άμεσα και έμμεσα εμπλεκομένων, το νομικό πλαίσιο που παρουσιάσθηκε πρόσφατα (Ν. 4568/18) χρειάζεται ελάχιστες βελτιώσεις με την έκδοση των απαραιτήτων ΚΥΑ για να γίνει λειτουργική η εφαρμογή του. 
  2. Η διαδικασία αδειοδότησης των υδατοδρομίων θα πρέπει να προχωρήσει με μεγάλη ταχύτητα από την πλευρά των υπηρεσιών που εμπλέκονται για να γίνει εφικτή η παρουσίαση ενός εθνικού χάρτη/δικτύου υδατοδρομίων που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτών operators υδροπλάνων για να ξεκινήσουν το συντομότερο οι πτήσεις σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο. 
  3. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την πλευρά των χρηστών υπηρεσιών υδροπλάνων που εκφράστηκε μέσω ερευνών και μελετών σε τουριστικές περιοχές της χώρας που προσδιόρισαν επίσης και τις ανάγκες του προορισμού για λειτουργία υδατοδρομίων και πτήσεων υδροπλάνων.
  4. Τα υδατοδρόμια σαν δραστηριότητα μπορούν να ενταχθούν στις υπηρεσίες ενός μεγάλου λιμένα ή να λειτουργήσουν σε ειδικό χώρο εκτός λιμενικής ζώνης. Τα υδροπλάνα μπορούν και πρέπει να θεωρούνται μεταφορικά μέσα σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο μεταφορικής δραστηριότητας και συνδυασμένων μεταφορών. Λόγω της ικανότητας που διαθέτουν μπορούν να επεκτείνουν αποτελεσματικά τον μεταφορικό χάρτη μιας περιοχής που δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές. Δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά με κανένα άλλο μεταφορικό μέσο, αλλά συνεργατικά και με στόχο την ικανοποίηση των αναγκών του χρήστη.
  5. Είναι δεδομένη η συνέργια της διεθνούς κρουαζιέρας με την λειτουργία των υδροπλάνων με βάση την εμπειρία του εξωτερικού και ως εκ τούτου βέβαιη η επιτυχία και στην χώρας μας με την πολυνησία που διαθέτει. Θα δίνεται η δυνατότητα για πτήσεις αποκλειστικά ή σε συνδυασμό για τους επιβάτες κρουαζιέρας σε προορισμούς που λειτουργεί το υδροπλάνο, γεγονός που θα βελτιώσει την εμπειρία του επιβάτη κρουαζιέρας, αλλά και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της ελκυστικότητας του προορισμού κρουαζιέρας.
  6. Οι εταιρείες κρουαζιέρας μπορούν να εντάξουν στα προγράμματα εκδρομών των επιβατών τους ειδικές εκδρομές με υδροπλάνα, οι τουριστικοί πράκτορες επίσης είναι πολύ θετικοί στην ένταξη πτήσεων υδροπλάνων στις επιλογές περιήγησης εντός προορισμού.
  7. Το υδροπλάνο είναι ένα μεταφορικό μέσο με ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και χρησιμοποιείται διεθνώς για την προσέγγιση ιδιαίτερα ευαίσθητων οικοσυστημάτων χωρίς να δημιουργεί προβλήματα πέρα του ελεγχόμενου και χαμηλού σε σχέση με άλλες δραστηριότητες θορύβου.
  8. Οι πτήσεις υδροπλάνων μπορούν να συνεισφέρουν αποδεδειγμένα πέρα από την περιήγηση για τουριστικούς σκοπούς σε περιπτώσεις άμεσης αεροπυρόσβεσης καθώς και να συμμετάσχουν σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης. Τα υδροπλάνα μπορούν να μετασχηματίσουν το εσωτερικό τους σε σύντομο χρόνο για να μεταφέρουν ασθενείς, εμπορεύματα, είδη ανάγκης, κλπ και να συνεισφέρουν στην άρση της απομόνωσης περιοχών.
  9. Οι σύγχρονες τεχνολογίες ασφάλειας στον τομέα Aviation Security (AVSEC) και (ISPS) προστασίας λιμένων μπορούν να εφαρμοστούν τόσο σε υδατοδρόμια μικρής δυναμικότητας ( Εσωτερικού ) όσο και μεγάλης δυναμικότητας ( Εξωτερικού ) ώστε να μπορούν να καταστήσουν πλήρως λειτουργική και αποτελεσματική τη διαδικασίες ελέγχου επιβατών και αποσκευών. Έγινε παρουσιάση και επίδειξη συσκευών για τεχνολογίες εντοπισμού ιχνών εκρηκτικών ( Trace Detector ) και εντοπισμού ατμών ( Sniffers ) καθώς και παρουσίαση υπερσύγχρονου συστήματος Anti–drone.
  10. Η ανάπτυξη των υδατοδρομίων και οι πτήσεις υδροπλάνων εκτός των άλλων, δημιουργούν αποδεδειγμένα οφέλη στις τοπικές κοινωνίες μέσω της απασχόλησης και της τόνωσης της τοπικής οικονομίας.
  11. Μπορούν να αξιοποιηθούν τέλος επενδυτικά εργαλεία και τρόποι χρηματοδότησης για την δημιουργία υδατοδρομίων και στόλου υδροπλάνων στο άμεσο μέλλον.
  12. Η Δημιουργία σχολής πιλότων που να διαθέτει προσομοιωτή εκπαίδευσης η οποία και θα είναι μοναδική στον Ευρωπαϊκό χώρο είναι επίσης σπουδαία σχεδιαστική πρόταση . Για την δυνατότητα αυτή υπήρξε σημαντική επαφή με τον αρμόδιο εκπρόσωπο και σύνεδρο της κατασκευαστικής εταιρείας.
  13. Η Δημιουργία Επισκευαστικής Ζώνης Υδροπλάνων.
  14. Η Δημιουργία Σχολής Στελεχών Υδατοδρομίων σε συνεργασία με την σχολή Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ( ΥΠΑ ).
  15. Το Λουτράκι, η ευρύτερη περιοχή της Κορινθίας και η Περιφέρεια Πελοποννήσου, θεωρούνται από τους ειδικούς σαν ο ιδανικός τόπος για την φιλοξενία δραστηριοτήτων υδατοδρομίων, πτήσεων υδροπλάνων και προσεγγίσεων μικρού και μεσαίου μεγέθους κρουαζιερόπλοιων. Ήδη οι αρχές έχουν εκφράσει την σύμφωνη γνώμη τους για να μπορέσει να εφαρμοστεί σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης που θα οδηγήσει στην αναβάθμιση της περιοχής και της ποιότητας ζωής των κατοίκων και επισκεπτών.