Σε τηλεοπτική της εμφάνιση το πρωί της Πέμπτης (στο Mega συγκεκριμένα) η Σοφία Ζαχαράκη προανήγγειλε 10.000 διορισμούς εκπαιδευτικών στο δημόσιο σχολείο για την επόμενη σχολική χρονιά. Μάλιστα, η Υπουργός Παιδείας συμπλήρωσε ότι οι περισσότερες από αυτές τις προσλήψεις θα αφορούν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση και τα νηπιαγωγεία.
Η δέσμευση αυτή είναι σίγουρα καλοδεχούμενη καθώς τα κενά που καταγράφηκαν και αυτή τη σχολική χρονιά ήταν πάρα πολλά και δημιούργησαν αναστάτωση στη σχολική κοινότητα μαζί με το ακανθώδες ζήτημα των συγχώνευσεων τάξεων.
- Ομως, καλό θα είναι να γνωρίζουμε ότι ο αριθμός των 10.000 δεν μπορεί να αποδειχθεί αρκετός ούτε κατά διάνοια για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση καθώς οι καταγεγραμμένες ανάγκες είναι πολύ περισσότερες.
Κατά τη σχολική χρονιά που βρίσκεται σε εξέλιξη, χρειάστηκε να προσληφθούν 25.000 αναπληρωτές και αναπληρώτριες για να καλυφθούν όχι όλα αλλά μερικά από τα κενά. Αυτό σημαίνει ότι η χρονιά άρχισε με 25.000 κενά τουλάχιστον.
Ακόμα και αν θεωρήσουμε ότι οι 10000 προσλήψεις θα αφορούν μόνο την πρωτοβάθμια εκπαίδευση (που κάτι τέτοιο αποκλείεται) τα κενά θα καλυφθούν σε ποσοστό λιγότερο του 50% και χωρίς να υπολογίζει κανείς τις συνταξιοδοτήσεις που είναι χονδρικά περίπου 1000 το χρόνο.
Οπως τόνιζε εκπαιδευτική πηγή στο Libre αυτό που χρειάζεται να γίνει είναι “η αναπροσαρμογή του συστήματος και τη σύσταση νέων οργανικών θέσεων. Στο ελληνικό σχολείο όμως ακολουθείτε το ακριβώς αντίθετο σχέδιο, αυτό των συγχωνεύσεων. Αυτό που παρατηρούμε επίσης είναι μια “μετατόπιση” θέσεων (κυρίως εκπαιδευτικών ειδικοτήτων) από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια. Πρόκειται για εξέλιξη που δεν βοηθά το σύστημα, απλώς “μακιγιάρει” τα όποια κενά”.
- Συνολικά ο αριθμός των αναπληρωτών που προσλήφθηκαν κατά την παρούσα σχολική σεζόν και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης, άγγιξαν τις 50.000!
Πολλές από αυτές έγιναν τον Νοέμβριο, τον Ιανούαριο ακόμα και αργότερα, στις διάφορες φάσεις των προσλήψεων και ενώ οι φωνές διαμαρτυρίας από τους γονείς ήταν πάρα πολλές. Στα mail των ρεπόρτερ εκπαίδευσης έφταναν και φτάνουν δεκάδες οργισμένες ανακοινώσεις συλλόγων γονέων που θίγουν ακριβώς αυτό το ζήτημα. Τις καθυστερημένες προσλήψεις που καλύπτουν μόνο μερικά από τα κενά.
Η Σοφία Ζαχαράκη δεν διευκρίνισε επίσης πόσες προσλήψεις θα γίνουν στην ειδική αγωγή. Εκεί και αν υπήρξε πρόβλημα κατά τη φετινή σχολική περίοδο. Επενέβη μέχρι και η Συνήγορος του Πολίτη αναγνωρίζοντας ότι οι προσλήψεις στις οποίες προχώρησε το Υπουργείο Παιδείας ήταν πολύ λιγότερες από αυτές που πραγματικά χρειάζονταν. Κατά παράβαση του σχετικού νόμου παιδιά που δικαιούνται, βάσει της γνωμάτευσης που είχαν από το ΚΕΔΑΣΥ, πλήρη και αποκλειστική παράλληλη στήριξη, αναγκάζονταν να την μοιραστούν με άλλα παιδιά.
- Οι προσλήψεις βέβαια χρειάζονται χρήματα. Και εδώ η διεθνής τάση, ιδιαίτερα η ευρωπαϊκή, ευνοεί την κυβερνητική λογική των προσλήψεων με το σταγονόμετρο ενώ οι ανάγκες του συστήματος είναι πολλαπλάσιες. Σχεδόν σε όλη την Ευρώπη επιδιώκεται η συγκράτηση του κόστους λειτουργίας των σχολείων και εν γένει του συστήματος εκπαίδευσης, γεγονός που προφανώς ευνοεί την ιδιωτική εκπαίδευση και τους έχοντες.
Η Ευρώπη έτσι και αλλιώς βιώνει συνθήκες πολεμικής οικονομίας. Πρόσφατα εξαγγέλθηκε πρόγραμμα εξοπλισμών μαμούθ ύψους 800δις ευρώ και η Ελλάδα ακολούθησε ανακοινώνοντας το δικό της εξοπλιστικό πρόγραμμα ύψους 25 δις για την επόμενη δεκαετία. Θα πρέπει να θεωρείται απολύτως σίγουρο ότι για να βρεθούν τα χρήματα, θα “κοπούν” πιστώσεις από την κοινωνική πολιτική, κυρίως την υγεία και την παιδεία.
Συμπερασματικά, οι 10.000 προσλήψεις, εφόσον γίνουν, καλώς θα γίνουν αλλά δεν θα λύσουν το πρόβλημα. Μ’ αυτό τον αριθμό τα κενά θα εξακολουθήσουν να είναι πολλά και το μοντέλο των αναπληρωτών και των διαφόρων φάσεων προσλήψεών τους (μέχρι και τον Ιανούαριο) θα μπει πάλι σε λειτουργία για να καλυφθούν κάποια από τα κενά και όχι όλα. Προφανώς όλα αυτά τα τεθούν στην ατζέντα της συνάντησης που αναμένεται να έχουν με την (νέα) Υπουργό Παιδείας οι εκπαιδευτικές συνδικαλιστικές ηγεσίες στο άμεσο μέλλον.
Μένει να δούμε ποια θα είναι η αντιμετώπιση από τη νέα πολιτική ηγεσία, μετά και την επίσκεψη της Παρασκευής στο Υπουργείο από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο οποίος δήλωσε ότι όποιος εκπαιδευτικός δεν αποδέχεται την αξιολόγηση δεν έχει θέση στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Θέμα που αποτελεί ήδη πεδίο σύγκρουσης.
Νίκος Γιαννόπουλος