Σοκάρει ο Ασλανίδης: «Μας απειλούν με προσαγωγές, αν δεν αιτιολογήσουμε την εκταφή των παιδιών μας». ​​Οι γκρίζες ζώνες στο κατηγορητήριο για τα Τέμπη


Η δικαστική εξουσία απαιτεί από τους συγγενείς των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη να αιτιολογήσουν το αίτημά τους για εκταφή, σύμφωνα με τον Ασλανίδη

 

Ο Παύλος Ασλανίδης προχώρησε σε μια συγκλονιστική καταγγελία, μιλώντας στην εκπομπή «10 Παντού» του Open.

 

Ανέφερε πως η δικαστική εξουσία απαιτεί από τους συγγενείς των θυμάτων του δυστυχήματος στα Τέμπη να αιτιολογήσουν το αίτημά τους για εκταφή, υποβάλλοντας σχετική κατάθεση στο αστυνομικό τμήμα.

 

Μάλιστα, όπως αποκάλυψε, τους έχουν προειδοποιήσει ότι σε περίπτωση που δεν το πράξουν, θα υπάρξουν βίαιες προσαγωγές.

 

Όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει την απαγόρευση των δημόσιων συγκεντρώσεων στο μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη, ο Παύλος Ασλανίδης απάντησε ότι «το πρόσωπο του πρωθυπουργού το έχουμε δει από την αρχή, όταν πέταξαν τα οστά των παιδιών μας στο Κουλούρι ή όταν βρέθηκαν στα καμένα βαγόνια… αυτό τα λέει όλα».

 

Αναφερόμενος στη στάση που θα κρατήσουν παρά τους περιορισμούς, τόνισε πως «εννοείται θα ξαναπάμε», είπε. «Όταν κάνουν παραχωρήσεις στο Αιγαίο δεν τους ενοχλεί; Τα ονόματα τους πείραξαν;».

 

Οι γκρίζες ζώνες στο κατηγορητήριο για τα Τέμπη

 

Οι γκρίζες ζώνες στο κατηγορητήριο για τα Τέμπη

 

Το «χάδι» στους υπεύθυνους της Hellenic Train και οι άφαντοι δημόσιοι λειτουργοί.

 

Στα μέσα Σεπτεμβρίου ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας Λάμπρος Τσόγκας συνέταξε σε χρόνο-ρεκόρ επτά ημερών (παρότι έπρεπε να μελετήσει 60.000 σελίδες δικογραφίας) 996σέλιδη εισαγγελική πρόταση για τα Τέμπη. Στην πρόταση ανέπτυσσε το κατηγορητήριο για τους 36 ανθρώπους που παραπέμπονται στις 23 Μαρτίου 2026 για ένα κακούργημα και τέσσερα πλημμελήματα.

 

Από τους 36, οι 33 αντιμετωπίζουν το κακούργημα της «επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με ενδεχόμενο δόλο» και τις τρεις πλημμεληματικές κατηγορίες για «ανθρωποκτονία από αμέλεια», «βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια» και «απλή σωματική βλάβη από αμέλεια». Σε αυτούς περιλαμβάνονται ο σταθμάρχης της μοιραίας βάρδιας, οι δύο σταθμάρχες που έφυγαν νωρίτερα, ο τότε επιθεωρητής διοίκησης του ΟΣΕ στη Λάρισα, διευθυντικά στελέχη του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, η τότε πρόεδρος της ΡΑΣ και δύο διευθυντές μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

 

«Ξέχασαν» τα ανώτερα διοικητικά στελέχη

 

Αντίθετα οι Μαουρίτσιο Καποτόρτο, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, και Λουίτζι Μπουσολέτι, πρώην τεχνικός διευθυντής, αντιμετωπίζουν μόνο τις τρεις πλημμεληματικές κατηγορίες, καθώς και το τέταρτο πλημμέλημα της παράβασης καθήκοντος (μαζί με ακόμη τρεις κατηγορούμενους).

 

Κατά την ομάδα τεχνικών συμβούλων συγγενών των νεκρών υπό τον Βασίλη Κοκοτσάκη, η πρόταση Τσόγκα «υποβαθμίζει τεχνητά τη βαρύτητα των κατηγοριών», αποφεύγοντας να ασκήσει κακουργηματικές διώξεις για εμπρησμό και «δεν αποδίδει ευθύνες στα ανώτερα διοικητικά στελέχη», παρότι αναγνωρίζει σοβαρές συστημικές ελλείψεις.

 

Νομικοί επισημαίνουν στο Documento ότι δεν νοείται να μη διερευνηθούν οι ευθύνες ανώτερων διοικητικών στελεχών του δημοσίου, όπως είναι οι γενικοί γραμματείς Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

 

Οπως επίσης δεν είναι δυνατόν να παραπέμπονται για κακούργημα οι υπεύθυνοι της ΕΡΓΟΣΕ, αλλά όχι τα δύο ανώτατα στελέχη της Hellenic Train Καποτόρτο και Μπουσολέτι. Οι δικαστικές αρχές απέρριψαν τα αιτήματα συγγενών θυμάτων να αναβαθμιστεί η κατηγορία.

 

Θάνατοι από φωτιά, αλλά όχι εμπρησμός

 

Εφόσον ο Λ. Τσόγκας, εξηγούν οι δικηγόροι των συγγενών, αναγνωρίζει ότι οι 27 θάνατοι των Τεμπών (και μία εξαΰλωση) οφείλονται στη φωτιά και όχι στις μηχανικές συνέπειες της σύγκρουσης, «ευθέως κινείται θέμα εμπρησμού».

 

Ακόμη δηλαδή και αν δεν αναγνωρίζεται ότι υπήρξε έκρηξη, «έχουμε εμπρησμό και αυτό είναι κακουργηματική πράξη». Τέλος, απουσιάζει και η αναφορά στα έλαια σιλικόνης, που σκοπίμως –κατά τους ίδιους– σχετίστηκαν μόνο με την πυρόσφαιρα. Γιατί «αν αποδέχονταν ότι τη φωτιά προκάλεσαν τα έλαια σιλικόνης, αναπόδραστα θα οδηγούσε στην επιβεβαιωμένη ανθρωποκτονία από ενδεχόμενο δόλο».

 

«Hellenic Train, υπουργός Μεταφορών και πρωθυπουργός υπόλογοι για ανθρωποκτονία από ενδεχόμενο δόλο»

 

Γιώργος Ηλιόπουλος: Δικηγόρος συγγενών θυμάτων και τραυματιών Τεμπών

 

Το αίτημα για αναβάθμιση του κατηγορητηρίου αφορά το ελάχιστο προφανές που είναι η κακουργηματική βαρύτητα της ευθύνης της Hellenic Train. Η Hellenic Train λοιπόν κατηγορείται για πλημμέλημα, ανθρωποκτονία από αμέλεια. Πράγμα απαράδεκτο, γιατί τουλάχιστον για το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών, είναι προφανές ότι έχει ίση ευθύνη, αφού γνώριζε το σύνολο των ελλείψεων υποδομής ασφάλειας και παρ’ όλα αυτά καλούσε τους επιβάτες, με το γνωστό διαφημιστικό σποτ, ότι τα πάντα συμβαδίζουν: «ασφάλεια, πολιτισμός, τεχνολογία» στον σιδηρόδρομο. Αυτό το απέσυραν δύο τρεις μέρες μετά το συμβάν. Επομένως, υπήρχε κακουργηματική έκθεση και απάτη.

 

Η Hellenic Train είναι επίσης, όπως ο ΟΣΕ, η ΡΑΣ, ο υπουργός Μεταφορών αλλά και ο πρωθυπουργός, υπόλογοι και για το αδίκημα της ανθρωποκτονίας από ενδεχόμενο δόλο. Γιατί είχαν τη δυνατότητα (που είναι έγκλημα βλάβης και όχι διακινδύνευσης, όπως η διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών) να διακόψουν τα επιβατικά δρομολόγια, τουλάχιστον έως ότου ολοκληρώνονταν τα έργα υποδομής.

 

Μυρτώ Μπούτση

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ