O κόσμος που ξέραμε καταρρέει, και οριοθετώντας εμβληματικά αυτήν την σκοτεινή αλλαγή, είναι ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟ αυτό που συμβαίνει στην Αμερική. Ο Brian Kilmeade λαγός στις συζητήσεις του FOX, λαγός του Τραμπ δλδ, με αφορμή την φριχτή, άδικη δολοφονία της Ιρίνα Ζαρούτσκα, της νεαρής Ουκρανής, η οποία είχε και αφίσα του Βlack Lives Matter στο δωμάτιο της, πρότεινε να σκοτώνονται οι ψυχιατρικά ασθενείς που είναι άστεγοι με θανατηφόρα ένεση.
Το πιο άγριο πρόσωπο του καπιταλισμού όταν η κοινωνία βολεύεται -γιατί μέρος της δύναμης του είναι οι ψυχοδυνάμεις της αρχαίας σπηλιάς που έβλεπε τον απέξω ως απειλή που ενεδρεύουν στο βαθύ συλλογικό ασυνείδητο- αποσύρεται και δεν ελέγχει.
Ναι, θυμίζει όσα έγραφαν οι γεννήτορες του στην πολιτική φιλοσοφία, που έγραφαν για την ‘φυρά της φτώχιας’ και πως μέσα από τον θάνατο του βαριδίου των φτωχών επέρχεται πρόοδος, προσπαθώντας να απαντήσουν στην άβολη πραγματικότητα ‘των κοριτσιών με τα σπίρτα’ εκείνης της εποχής – πριν μπουν δικλείδες ασφαλείας υπό την πίεση του αντίπαλου δέους που ενέπνεε τότε την κοινωνία.
Ενώ καταρρέουν από την υποχρηματοδότηση οι δομές υγείας, διότι “δεν θα ταΐζουμε εμείς αυτούς που περισσεύουν”, αφήνοντας τους ψ κοινωνικά απόκληρους δίχως θεραπεία στους δρόμους με κίνδυνο όλων, ένα έγκλημα ανθρώπου που έβλεπε δαίμονες σε νεαρές λευκές γυναίκες και είχε 14 εισαγωγές σε ψυχιατρικά καταστήματα, πάλι προσωποιείται για στηρίξει ένα ρατσιστικό αφήγημα (μα από αυτούς δεν ξεκίνησε το Ολοκαύτωμα με τις θανατηφόρες ενέσεις του παραπρογράμματος Τ4; Παραδέχομαι πως ξέρουν την παράδοση του χώρου και την τιμούν). Οι πολιτικές επιλογές των ολιγαρχών αυτοδικαιώνται εις βάρος ολονών εν δυνάμει.
Το ίδιο χρησιμοποιείται και η στάση σοκαρισμένων αφροαμερικανών, συνεπιβατών που σκύψαν το κεφάλι φοβούμενοι/ες για τη ζωή τους, απαράδεκτη μεν κι όμως διαφυλετική -αφορά κάθε χρώματος ανθρώπους- κι ανθρώπινη. Δεν δικαιολογώ, αιτιολογώ δλδ.
Ήταν πάντως, να θυμίσω, στα μέσα της δεκαετίας της τραγικής τωρινής μετάβασης, το μακρινό 1994 δλδ, όταν ο Tent Reznor ως στιχουργός των Nine Inch Nails, περιγράφοντας μια κοινωνία όπου μια καταπιεστική δυναμη αναλαμβάνει τον εγκέφαλο των ανθρώπων και τις κοινωνικές λειτουργίες, έγραψε στο περίφημο The March of the Pigs: ”The pigs have won tonight” (και πόσο άδικο γι αυτό το αθώο, χιλιοβασανισμένο πλάσμα) στο άλμπουμ με τον τόσο προφητικό τίτλο The Downward Spiral, πολιτιστικό προϊόν που άφηνε μέσα από τους στίχους και την τόσο άγρια μουσική να διαχέεται η επερχόμενη αίσθηση απελπισμένης ανησυχίας με την υποστήριξη των τραγικών στην τύφλα τους συναιρούντων κοινωνικών ομάδων. “Μα δεν σε κάνει να αισθάνεσαι καλύτερα; Τα γουρούνια έχουν κερδίσει απόψε”.
Κι ήταν μόλις λίγα χρόνια πριν, όταν η μετάβαση ήταν ήδη στο 1ο κεφάλαιο ενός μαύρου βιβλίου που θα ακολουθήσει όλα τα επόμενα χρόνια, όταν το ματωμένο χαμόγελο του Joker μιλούσε για τόσα πολλά κι ανάμεσά τους τις καταρρέουσες δομές του συστήματος υγείας και την ενοχοποίηση των φτωχών (μα από εκεί, από την εξόντωσή τους με ένεση, με το παραπρόγραμα Τ4, δεν ξεκίνησε το Ολοκαύτωμα;;).
Αλλά το μνμ ήταν σκοτεινό κι αισιόδοξο, καθησυχαστικό αφού ‘η οθόνη’ αναλάμβανε να λύσει ζητήματα που λύνονται πολύ πιο δύσκολα στο πεδίο της πραγματικότητας, κι ανεδαφικά ελπιδοφόρο προβάλλοντας μια ανερμάτιστη επανάσταση που μπορεί να πάει προς παντού και πουθενά. Δυο σπουδαίες στιγμές που -ανάμεσα σε άλλες τέτοιες μέσα στην μακροϊστορία- θυμίζουν ότι ναι, η τέχνη μπορεί να λειτουργεί και ως κοινωνικός προφήτης.
Παράλληλα, ο επικεφαλής του FBI -ναι, ο Kash Pattell, ο ίδιος που διορίστηκε απευθείας από τον Τραμπ και παραδέχθηκε σε πρόσφατη σχετικά δίκη απολυμένων πρακτόρων πως απολύονται εκατοντάδες πράκτορες με πολιτικά κριτήρια- ενώ είχε ανακοινώσει την σύλληψη του δολοφόνου του Kirk δημόσια στην επίσημη ιστοσελίδα -κάτι που γίνεται μόνο όταν υπάρχουν ακλόνητες αποδείξεις- ξαφνικά αλλάζει το αφήγημα στοχοποιώντας έναν ‘κατάλληλον άλλον’,
ΜΕ ΧΙΛΙΑΔΕΣ BOT λογαριασμούς να κάνουν κλίμα ώστε να ακολουθούν οι λοβοτομημένοι/ες. (κι αν δεν τον είχε παραδώσει τον δολοφόνο ο πατέρας του μέσω πάστορα θα ήταν ακόμη χειρότερα… τους ξεβόλεψε αρκετά.) Πώς το έγραψε ο χειριστικά προβαλλόμενος για κοινωνική νάρκωση “αυτιστικός καημένος” Μασκ όταν χαιρέτησε πάνω στον ενθουσιασμό του Ναζιστικά, μετα την δολοφονία Kirk; (εγώ πάλι γιατί δεν ξέρω αυτιστικούς να χαιρετούν έτσι;;) Ή αυτοί -ποιοί;;;- ή εμείς” ήταν το νόημα της φράσης.
Η κατασκευή του εσωτερικού εχθρού είναι το magnus opum του ολοκληρωτισμού πριν ξαμολήσει τα δόντια του στους λαιμούς των απέξω. Βλέπετε η υπόθεση πρέπει να αποσυνδεθεί από τους groypers army που κατήγγειλαν τον Τραμπ εξ ακροδεξιών γιατί τους πρόδωσε στο μέγιστο θέμα των φακέλων Επστάιν. Και προσέξτε, να είμαστε σοβαροί/ες, η παιδοφιλία το εμπόριο λευκής σαρκός κλπ, δεν έχουν ΔΥΣΤΥΧΩΣ κομματικό πρόσημο, όλες οι πλευρές ισχυρών ανδρών απολάμβαναν το ‘προνόμιο’.
Αλλά ο τρόπος που το διαχειρίζεται μια κοινωνία έχει απόλυτη σχέση με την ύπαρξη ή μη δημοκρατικών δομών και δικλείδων ασφαλείας. Προφανώς τρέχουμε αφιονισμένα μακριά από την εποχή που το FBI είχε την δικαιοδοσία να παραπέμψει προέδρους σε δίκη, και από την εποχή που ακόμη και πολυεθνικές ως εξαίρεση έστω μα πολύτιμη εξαίρεση, εξαναγκάζονταν να πληρώσουν έως και δις σε εργαζόμενους που είχαν υποστεί ανήκεστο βλάβη.
Απέχουμε πολύ από την εποχή που η δημοσιογραφία μπορούσε να είναι δημοκρατική κι ελεύθερη με δίκες όπως της Washington Post κατά του Υπουργείου Άμυνας για το Bιετνάμ και των NY Times κατά της Sullivan Corporation για εκτεταμένη διαφθορά και επικίνδυνες πολιτικές για το κοινωνικό σώμα, και τα δυο την φιλελεύθερη δεκαετία του 60 που ως ένα σύντομο διάλειμμα φώτισε τον ουρανό -παρά τις αντιφάσεις της, παρά όσα κυοφορούσε και η ίδια- σε έναν πλανήτη επανερχόμενων βαρβάρων.
Δεν απέχουμε όμως καθόλου από την εποχή που οι ισχυρά βαλλόμενοι (με ευθύνη όλων των χρωμάτων αλλά με τους νεοφασίστες να το τοκίζουν πάλι πολιτικά για να προωθήσουν την μισάνθρωπη ατζέντα τους), εναπομείναντες δημοκρατικοί θεσμοί θα αντικατασταθούν από τις δομές και τις λειτουργίες ενός ολοκληρωτικού κράτος. Και ναι, λάθεψα. Είχα γράψει και είχα αναλύσει γιατι στα τέλη του αιώνα σε μια απόλυτη γεωπολιτική αντιστροφή, (και δεν είναι η μόνη, ώρα τα χθεσινά θύματα να μετατρέπονται σε απηνείς θύτες) οι ΗΠΑ δεν θα είναι πλέον Δημοκρατία επηρεάζοντας όλον τον πλανήτη, τις ζωές τις δυνατότητες τον φόβο το φαντασιακό μας.
Δεν πήρα υπόψην μου την ‘συμπύκνωση του χρόνου που συμβαίνει σε όλα τα πεδία. Και δεν θα περιμένουμε το τέλος του αιώνα. Και μερίδα της κοινωνίας δεν θα το αντιλαμβάνεται καν ταϊζόμενη πολύχρωμα virtual χάπια μπρος στην οθόνη.
Με πιο τραγικούς εκεί τους μεσοαστούς αφροαμερικανούς, τους άραβες, τους δημοκρατικούς εβραίους που έχοντας μια βίλα στηρίζουν MAGA όπως έδειξε η διάχυση της πιο τραγικής ψήφου στην ιστορία των ΗΠΑ (με τεράστια ευθύνη των κορπορατιστών Δημοκρατικών μιας δήθεν αριστεράς μη χέσω, μα και με ακόμη πιο τεράστια ευθύνη της κοινωνίας των… πολιτών που προτίμησε να εκφασιστεί παρά να στηρίξει οργανώσεις στις ΗΠΑ που έχουν ως αφετηρία την κοινότητα, με αντι-ιεραρχικό και συμμετοχικό χαρακτήρα, που ενέπνευσαν μεγάλα κινήματα και υπερ του συνόλου αλλαγές στο παρελθόν) δεν έχουν διδαχθεί ιστορία για να ξέρουν τι τους έρχεται μετά.
Ο πόλεμος άλλωστε ενδοστρέφεται και θα ξεκινά από το εσωτερικό των κοινωνιών πριν αναμετρηθεί στο Ελ Πάσο με το άλλο τραστ κέρδους αν και κατά σημεία αυτό εξελίσσεται παράλληλα. Είναι η πρώτη φορά στη ζωή μου που το ΚΑΛΩΣΗΡΘΑΤΕ (μάλλον επανήλθατε, δες Ιερα Εξέταση, δες αποικιοκρατία, δες Ράιχ, δες Ισλαμοφασισμό) ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΤΕΡΑΤΩΝ αποκτά συγκεκριμένο πρόσωπο κι αν δεν αντιδράσουμε ΓΡΗΓΟΡΑ στο ακόμα ανοιχτό σκάκι της ιστορίας, θα βυθιστούμε στο πιο βαθύ σκοτάδι. Έως τώρα βλέπαμε τα νύχια του μόνο στην φυράδα της πόρτας που είχε καταφέρει ν’ ανοίξει. Τώρα την ανοίγει περισσότερο. Και μας συστήνεται γρήγορα και σταθερά. Και έχοντας ως σύμμαχο την υπερτεχνολογία είναι ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΠΟΤΕ.