Financial Times: Το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης προετοιμάζεται για πόλεμο

Ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού του Ρότερνταμ, Μποντεβάιν Σίμονς, μιλώντας τους Financial Times έκανε λόγο για στενή συνεργασία με το λιμάνι της Αμβέρσας σχετικά με τον τρόπο διαχείρισης πιθανής άφιξης βρετανικών, αμερικανικών και καναδικών στρατιωτικών οχημάτων και πολεμοφοδίων. Με άλλα λόγια το Ροτερνταμ, το μεγλύτερο λιμάνι της Ευρώπης επεξεργάζεται σενάρια πολέμου με τη Ρωσία.

 

«Δεν είναι όλοι οι τερματικοί σταθμοί κατάλληλοι να υποδεχθούν στρατιωτικό υλικό. Αν χρειαστεί να διακινηθούν μεγάλες ποσότητες στρατιωτικού υλικού, θα κατευθύνουμε μέρος της κίνησης στην Αμβέρσα ή σε άλλα λιμάνια — και το αντίστροφο. Αντιμετωπίζουμε πλέον ο ένας τον άλλον λιγότερο ως ανταγωνιστές και περισσότερο ως σύμμαχοι» είπε ο Σίμονς.

 

Οι κινήσεις αυτές εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο πολεμικών προετοιμασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ευρώπη. Η Ε.Ε. ετοιμάζει ένα σχέδιο επανεξοπλισμού ύψους έως 800 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο της προσπάθειάς της για μεγαλύτερη αμυντική αυτάρκεια — αφενός ανταποκρινόμενη στις πιέσεις του προέδρου Τραμπ, αφετέρου για την αποτροπή της ρωσικής επιθετικότητας, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία εισέρχεται στον τέταρτο χρόνο.

 

Η Ολλανδία έχει δεσμευτεί, μαζί με τους υπόλοιπους συμμάχους του ΝΑΤΟ, να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες της στο 5% του ΑΕΠ. Τον Μάιο, το ολλανδικό υπουργείο Αμυνας ανακοίνωσε ότι το λιμάνι του Ρότερνταμ θα πρέπει να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει πολλά στρατιωτικά πλοία κατ’ εντολή του ΝΑΤΟ.

 

Σύμφωνα με τον Μποντεβάιν Σίμονς, ένα ή περισσότερα πλοία θα ελλιμενίζονται για εβδομάδες, τέσσερις με πέντε φορές τον χρόνο, σε διαφορετικό ίσως σημείο. Το μοναδικό σημείο στο λιμάνι όπου μπορούν να μεταφερθούν με ασφάλεια πυρομαχικά από πλοίο σε πλοίο είναι ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα, έχουν προγραμματιστεί και αμφίβιες στρατιωτικές ασκήσεις ορισμένες φορές τον χρόνο.

 

Το λιμάνι που έχει διαχειριστεί στο παρελθόν στρατιωτικό υλικό – με αποκορύφωμα τον Πόλεμο του Κόλπου το 2003, αλλά ακόμη και στον Ψυχρό Πόλεμο – δεν διέθετε αποβάθρα αποκλειστικά για στρατιωτικούς σκοπούς. Αντίθετα, η Αμβέρσα δέχεται τακτικά υλικό για τα αμερικανικά στρατεύματα που σταθμεύουν στην Ευρώπη.

 

Ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, είχε προειδοποιήσει τον Ιούνιο ότι η Ρωσία ενδέχεται να επιτεθεί σε χώρα-μέλος μέχρι το 2030.

 

  • Το Ρότερνταμ εκτείνεται σε μήκος 42 χλμ. κατά μήκος του ποταμού Μάας και διαχειρίζεται περίπου 436 εκατ. τόνους φορτίου ετησίως, υποδεχόμενο 28.000 θαλάσσια και 91.000 ποτάμια σκάφη, κυρίως από τη Γερμανία και την Ευρώπη. Το λιμάνι απώλεσε περίπου 8% του εμπορίου του —κυρίως σε πετρέλαιο— λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων κατά της Ρωσίας.

 

Η Αμβέρσα, το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της Ε.Ε., διαχειρίζεται 240 εκατ. τόνους φορτίου ετησίως. Τα δύο λιμάνια συνεργάζονται στενά, όχι μόνο για στρατιωτικούς λόγους, αλλά και για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αυτάρκειας. «Οι ομάδες μας συνεργάζονται όλο και πιο στενά σε πολλά ζητήματα, όπως η ενίσχυση της ανθεκτικότητας», είπε ο Σίμονς.

 

Η πανδημία της COVID, που άφησε την Ευρώπη εκτεθειμένη στην έλλειψη ιατρικού εξοπλισμού και φαρμάκων, ανέδειξε την υπερβολική εξάρτηση της Ε.Ε. από την Κίνα και την Ινδία.

 

Η διακοπή της ροής ρωσικού πετρελαίου μετά την εισβολή στην Ουκρανία αποτέλεσε ακόμα ένα καμπανάκι κινδύνου. Ο Σίμονς τόνισε την ανάγκη για δημιουργία αποθεμάτων στρατηγικής σημασίας.

 

«Θα έπρεπε να κάνουμε το ίδιο για τον χαλκό, το λίθιο, τον γραφίτη και άλλα κρίσιμα υλικά», δήλωσε. «Διαθέτουμε αποθέματα πετρελαίου, αλλά όχι φυσικού αερίου. Θα πρέπει να εξετάσουμε ένα ευρύτερο φάσμα στρατηγικής ανθεκτικότητας, από τις πρώτες ύλες μέχρι και τα φάρμακα». Μέρος του στρατηγικού αποθέματος πετρελαίου της Ολλανδίας φιλοξενείται ήδη στο Ρότερνταμ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ