Νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ): Βαρύτερα πρόστιμα και όριο ταχύτητας 30 χλμ/ώρα – Τι αλλάζει για πατίνια και μοτοσικλέτες


Αναλυτικά τα νέα πρόστιμα για οδήγηση χωρίς δίπλωμα, με αλκοόλ ή υπέρβαση ταχύτητας – Οι μεγάλες αλλαγές σε λεωφορειολωρίδες και ταξί

 

Από το πρωί του Σαββάτου βρίσκεται στη Βουλή ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), καθώς ολοκληρώθηκε η διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και έγιναν οι τελευταίες παρεμβάσεις από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο νέος ΚΟΚ αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και φέρνει ριζικές αλλαγές σε πρόστιμα, όρια ταχύτητας και κυκλοφορία οχημάτων.

 

Με βασικό στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την προσαρμογή στα ευρωπαϊκά πρότυπα, ο νέος ΚΟΚ καθιερώνει χαμηλότερα όρια ταχύτητας, αυστηρότερα πρόστιμα για τις σοβαρές παραβάσεις, αλλά και νέους κανόνες για τα ηλεκτρικά πατίνια και τις μοτοσικλέτες.

 

Τα νέα όρια ταχύτητας στις πόλεις

 

Μεγάλη τομή αποτελεί η μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ/ώρα, με εξαιρέσεις σε μεγάλες αρτηρίες.

 

Οδός Νέο Όριο Ταχύτητας
Κατοικημένες περιοχές (γενικά) 30 χλμ/ώρα
Μονόδρομοι με δύο λωρίδες και διαγράμμιση 50 χλμ/ώρα
Διπλής κατεύθυνσης με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και νησίδα 50 χλμ/ώρα
Ειδική σήμανση (π.χ. Λ. Συγγρού) Σύμφωνα με τη σήμανση

 

Με την αλλαγή αυτή, η Ελλάδα ευθυγραμμίζεται με πολλές ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν ήδη υιοθετήσει το όριο των 30 χλμ/ώρα για την προστασία πεζών και ποδηλατών.

 

Διήθηση μοτοσικλετών: Τι αλλάζει

 

Ο νέος ΚΟΚ ρυθμίζει αυστηρά και τη διήθηση των μοτοσικλετών, επιτρέποντάς την μόνο υπό προϋποθέσεις:

  • Όταν η κυκλοφορία είναι πυκνή και τα οχήματα ακινητοποιημένα.

  • Σε οδούς με τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.

  • Με ταχύτητα μοτοσικλέτας έως 20 χλμ/ώρα.

 

Ένα μέτρο που στοχεύει τόσο στη ρύθμιση της κυκλοφορίας όσο και στην προστασία των δικυκλιστών.

 

Νέα πρόστιμα για τα ηλεκτρικά πατίνια (Ε.Π.Η.Ο.)

 

Τα ηλεκτρικά πατίνια υπόκεινται πλέον σε σαφείς κανόνες:

 

Αναλυτικά:

 

Παράβαση Πρόστιμο
Κίνηση άνω των 25 χλμ/ώρα και έως 35 χλμ/ώρα 30 €
Κίνηση άνω των 35 χλμ/ώρα 150 €
Παράνομη στάθμευση (ανά 5 ώρες) 150 €

 

Σημειώνεται ότι τα πατίνια απαγορεύεται να κινούνται σε δρόμους με όριο άνω των 50 χλμ/ώρα.

 

Αυστηροποίηση προστίμων για υπερβολική ταχύτητα

 

Η νέα κλιμάκωση των προστίμων για υπέρβαση ταχύτητας είναι σαρωτική:

 

Υπέρβαση Ορίου Πρόστιμο Άλλες Κυρώσεις
+50 χλμ/ώρα 700 € Αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες
+200 χλμ/ώρα 2.000 € Αφαίρεση άδειας για 1 έτος

 

Παράλληλα, η παραβίαση ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης επιφέρει:

 

  • Πρόστιμο 1.200 €

  • Αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες

  • Ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους

  • Χρηματική ποινή έως 2.000 €

 

Ταξί στις λεωφορειολωρίδες: Ποιοι επιτρέπονται

 

Μετά από διαπραγματεύσεις με τα σωματεία ταξί, το Υπουργείο κατέληξε:

 

Τύπος Ταξί Επιτρέπεται στη Λεωφορειολωρίδα;
Έμφορτα με άτομα με αναπηρία Ναι
Έμφορτα ηλεκτρικά (μηδενικών ρύπων) Ναι
Λοιπά ταξί Όχι

 

Ελλάδα: Πρωταθλήτρια Ευρώπης στο κινητό στο τιμόνι

 

Πολύ ανησυχητικά είναι τα στοιχεία που αποκαλύπτει η έρευνα ESRA για την χρήση κινητού εν ώρα οδήγησης:

 

Χώρα% Οδηγών με Χρήση Κινητού Χωρίς Hands FreeΕλλάδα41,1%Μέσος Όρος Ε.Ε.22,2%

 

| Χώρα | Ποσοστό οδηγών που χρησιμοποιούν κινητό στο χέρι |

| —————– | ———————————————— |
| Βοσνία-Ερζεγοβίνη | 48,5% |
| Φινλανδία | 44,4% |
| Λετονία | 43,6% |
| Ελλάδα | 41,1% |
| Βρετανία | 15,9% |
| Ολλανδία | 14,6% |

 

Παράλληλα, το 33,1% των Ελλήνων οδηγών παραδέχεται ότι διαβάζει μηνύματα ή βλέπει social media οδηγώντας.

 

Η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της Ευρώπης, γεγονός που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο ατυχημάτων και επιβάλλει την ανάγκη για περισσότερη αυστηρότητα και ευαισθητοποίηση.

 

Ο νέος ΚΟΚ φέρνει ουσιαστικές αλλαγές για μια πιο ασφαλή καθημερινότητα στους ελληνικούς δρόμους. Από τα 30 χλμ/ώρα στα κέντρα των πόλεων έως την αυστηροποίηση των ποινών για επικίνδυνες συμπεριφορές, στόχος είναι ένας: λιγότερα τροχαία και περισσότερες ζωές σωσμένες.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ