Άντζελα Γκερέκου: Όπου κι αν ταξίδεψα στην Ελλάδα, είναι κυριολεκτικά ένα never ending story πρωτόγνωρων συγκινήσεων

Η Άντζελα Γκερέκου, με το πολύπλευρο έργο της, αποτελεί ένα ξεχωριστό παράδειγμα γυναίκας που «πάει όπου την πάει η καρδιά», όπως χαρακτηριστικά λέει. Από την αρχιτεκτονική στην ηθοποιία, από τη σκηνή στην πολιτική και από την προεδρία του ΕΟΤ στη συγγραφή, η διαδρομή της Άντζελας Γκερέκου αντικατοπτρίζει μια ανήσυχη δημιουργική φύση που βλέπει τη ζωή ως «τεμνόμενους κύκλους» που αλληλοεπιδρούν οργανικά και ολιστικά.

 

 

Σήμερα μιλά για την επιτυχημένη εξαετή θητεία της στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, όπου κατάφερε να οδηγήσει τον ελληνικό τουρισμό στην «επόμενη μέρα» μέσα από πρωτοφανείς κρίσεις, για το καινοτόμο project «Ανθισμένες Διαδρομές – Λευκάδιος Χερν» που εμπνεύστηκε από ένα ταξίδι στην Ιαπωνία, και για το προσωπικό της βιβλίο συνταγών που είναι πολύ περισσότερο από ένα απλό cookbook, αλλά και για τον γάμο της με τον Τόλη Βοσκόπουλο.

 

Εμείς από την πλευρά μας ανακαλύψουμε πώς μια γυναίκα που ξεκίνησε από την Αρχιτεκτονική κατέληξε να σχεδιάζει πολιτικές, πώς οι εμπειρίες από τη σκηνή τη βοήθησαν στην προβολή της Ελλάδας παγκοσμίως, και πώς οι γεύσεις της παιδικής της ηλικίας στην Κέρκυρα συνδέονται με το όραμά της για την ανάδειξη της «αθέατης Ελλάδας».

 

Συνέντευξη

 

 

Ηθοποιός προβεβλημένη από νεαρή κιόλας ηλικία, πολιτικός από το 2004, αρχιτεκτόνισσα στην αρχή της καριέρας σας… αλήθεια πώς συνυπάρχουν όλα αυτά στην ζωής σας; Με μια πρώτη ματιά μοιάζουν μη συμβατά…

 

Η Άντζελα Γκερέκου δε ξεχνά τον Τόλη: Το σπάνιο εξώφυλλο του 1972 και η  συγκίνησή της για τη νέα χρονιά - Queen.gr

 

Ξέρετε αυτές οι ‘’διαφορετικές’’ ιδιότητες: αρχιτέκτονας – καλλιτέχνης – πολιτικός τελικά δεν είναι και τόσο διαφορετικές, δεν είναι παράλληλες γραμμές που δεν συναντιούνται, είναι κύκλοι που τέμνονται… και στα σημεία που εφάπτονται, το κοινό πεδίο που δημιουργούν είναι η προσφορά στον Άνθρωπο και το κοινωνικό σύνολο. Είναι καθαρά ανθρωποκεντρικές δράσεις. Συνεπώς, δεν έχουν αντιθετική σχέση ούτε λειτουργούν απλά αθροιστικά. Αλληλοεπιδρούν οργανικά, ολιστικά.

 

Για μένα που σπούδασα και εργάστηκα για ένα διάστημα ως αρχιτέκτονας, ο χωροταξικός σχεδιασμός και η φέρουσα ικανότητα ενός προορισμού δεν είναι αφηρημένες έννοιες, είναι εφαρμογή στο πεδίο, πολλά χρόνια πριν.

 

Ο τουρισμός δεν είναι απλώς στρατηγική ή στατιστική, είναι πολιτισμός, είναι η εθνική μας ταυτότητα που προβάλλεται, μέσω του ΕΟΤ

 

Δείτε πόσος λόγος γίνεται πλέον για το χωροταξικό στον τουρισμό. Και βέβαια με άλλη ευαισθησία, με άλλη βιωματική εμπειρία, θα  καταπιαστεί κάποιος με τα κοινά, αν έχει συμμετάσχει σε μια παράσταση του βαθιά πολιτικοποιημένου Ευριπίδη.

 

Αυτοί λοιπόν οι τεμνόμενοι κύκλοι εκεί που μοιάζουν να κλείνουν, κάποια στιγμή ξανανοίγουν… το 2021 ύστερα από πολλά χρόνια ήρθε η ώρα να ανοίξει και πάλι ο κύκλος της Τέχνης, να ασχοληθώ και πάλι με την ηθοποιία, παράλληλα με τα τότε καθήκοντα μου στον ΕΟΤ. Πριν λίγο καιρό ο κύκλος του ΕΟΤ έκλεισε. Για να ανοίξει κάποια στιγμή ένας άλλος κύκλος. Κάθε τέλος είναι μια νέα αρχή. Συνεχίζουμε… συνεχίζουμε μαζί, γιατί η Ελλάδα που ονειρευόμαστε είναι πάντα μπροστά και μας δείχνει τον δρόμο.

 

Μιλώντας για τον ΕΟΤ, μέχρι πρόσφατα ήσασταν στο τιμόνι του Οργανισμού, όπου η θητεία σας ως Πρόεδρος ήταν κατά γενική ομολογία επιτυχημένη. Αν κάνατε μια αποτίμηση του έργου αυτών των 6 χρόνων σε ποια σημεία θα στεκόσασταν;

 

Αυτά τα 6 χρόνια κατέβαλα κάθε προσπάθεια να υπηρετήσω αυτή τη θέση με αίσθημα ευθύνης, με αφοσίωση, με βαθιά αγάπη για την Ελλάδα και με τη σταθερή πεποίθηση ότι ο τουρισμός δεν είναι απλώς στρατηγική ή στατιστική, είναι πολιτισμός, είναι η εθνική μας ταυτότητα που προβάλλεται, μέσω του ΕΟΤ, σε όλον  κόσμο.

 

Μαζί με τους δύο Γενικούς Γραμματείς- τον Δ. Φραγκάκη και τον Α. Φιορεντίνο– τα στελέχη του ΕΟΤ, τους ανθρώπους του τουρισμού, με θεσμούς και διεθνείς φορείς καταφέραμε να περάσουμε με επιτυχία τον ελληνικό τουρισμό στην ‘’επόμενη μέρα’’, όπως διαμορφώθηκε ειδικά μετά τον covid. Αντιμετωπίσαμε υποδειγματικά αλλεπάλληλες, πρωτοφανείς κρίσεις. Θυμίζω: πανδημία, Ουκρανία, πληθωριστικές πιέσεις, ενεργειακό, κλιματική αλλαγή, ανάφλεξη στην Μέση Ανατολή.

 

Όπου κι αν ταξίδεψα στην Ελλάδα, είναι κυριολεκτικά ένα never ending story πρωτόγνωρων συγκινήσεων…

 

Παρ’ όλα αυτά όχι μόνο σταθήκαμε στο ύψος των περιστάσεων μα, μαζί με τους συναρμόδιους φορείς,  επιταχύναμε το μετασχηματισμό του μοντέλου ανάπτυξης με βιώσιμο πρόσημο και αναδείξαμε τη χώρα σε κορυφαίο, ποιοτικό, απόλυτα ασφαλή προορισμό που σέβεται το Περιβάλλον, τον Πολιτισμό και τις τοπικές κοινωνίες.

 

Η περίφημη επέκταση της σεζόν είναι πλέον γεγονός και κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει. Ξεκινά αρχές Μαρτίου και φτάνει μέχρι αρχές Νοεμβρίου. Γεγονός ασύλληπτο πριν κάποια χρόνια. Η Αθήνα, από σταθμός μεταβίβασης για τα νησιά, αποτελεί κορυφαίο προορισμό city breakΤο ίδιο ισχύει πλέον και για τη Θεσσαλονίκη.

 

Παρουσιάσαμε όλο το καλειδοσκόπιο των αυθεντικών εμπειριών που προσφέρει η χώρα, μέσα από μίνι καμπάνιες θεματικού τουρισμού(γαστρονομία, πολιτισμός, οικολογία, καταδύσεις κλπ). Για πρώτη φορά η διεθνής κοινότητα είδε καθαρά ότι η Ελλάδα δεν είναι μόνο Απέραντο Γαλάζιο είναι και Απέραντο πράσινο… και είπαμε σε όλο τον κόσμο ότι: Ναι, η Ελλάδα έχει Χειμώνα εξίσου μαγευτικό. Μα πάνω από όλα ρίξαμε φως στη λιγότερο προβεβλημένη, την αυθεντική, την αθέατη μέχρι πρότινος Ελλάδα…

 

Εκτός των άλλων είστε κι ένας άνθρωπος που λόγω των δραστηριοτήτων του  έχει ταξιδέψει πολύ. Τι είναι αυτό που κάνει την Ελλάδα να ξεχωρίζει;

 

Άντζελα Γκερέκου: «Με θορυβεί αυτή η ραγδαία αλλαγή σε ό,τι έχει να κάνει  με τα θεμέλια και τις ρίζες μας» - My Radio 104,6 - Παίζει τα δικά σου!  MYRADIO | 104.6 FM

 

Όπου κι αν ταξίδεψα στην Ελλάδα, από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη κι από το Ιόνιο μέχρι τα ακριτικά νησιά του Αιγαίου, σε όποια γωνιά της κι αν βρέθηκα, σε όποια εποχή του χρόνου, με μάγευε αυτό το ανεξάντλητο καλειδοσκόπιο αυθεντικών εμπειριών, που προσφέρει αυτή η χώρα.  Είναι κυριολεκτικά ένα never ending story πρωτόγνωρων συγκινήσεων…

 

Δεν την ξέρουμε την πατρίδα μας. Έχει χιλιάδες  απάτητα, παρθένα σχεδόν τοπία εκπληκτικής ομορφιάς. Άγνωστους, πολιτιστικούς θησαυρούς- κρυμμένα διαμάντια υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, που αγνοούμε οι Έλληνες. Και είναι αυτοί οι αυθεντικοί προορισμοί που διαφυλάσσουν την Παράδοσή μας.

 

‘’ΑΝΘΙΣΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ- ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ’’… Πρόκειται πραγματικά για πρωτοποριακό project το οποίο στηρίζετε σε μια ιδέα που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού μου στην Ιαπωνία

 

Σε αυτές τις αθέατες γωνιές της Ελλάδας το «Διατηρώ την Παράδοση», δεν σημαίνει ότι παγώνουμε το χρόνο ή παπαγαλίζουμε το παρελθόν. Σημαίνει ότι κρατάμε τη σπίθα αναμμένη, όπως έλεγε ο Mahler. Όχι την στάχτη, αλλά την φλόγα. Με το βλέμμα στο μέλλον, αυτές οι γωνιές της πατρίδας μας μπορούν να γίνουν οι εστίες όπου θα μετατρέψουμε την παράδοση στη φλόγα που μας συνδέει με τη γη, με τους ανθρώπους μας, με την ταυτότητά μας.

 

Αυτή είναι η Ελλάδα….μια τόσο μικρή χώρα με τόσες εναλλαγές τοπίου, τόσο μεγάλη ποικιλία παραδόσεων, τοπικών προϊόντων και γεύσεων. Έχουμε συνειδητοποιήσει ότι σχεδόν κάθε χωριό στην Ελλάδα έχει τη δική του, αυθεντική τοπική κουζίνα; Αυτό είναι η Ελλάδα… ένα διαρκές, ζωογόνο ξάφνιασμα. Προσωπικά, όσο κι αν ταξιδέψω, πάντα η Ελλάδα με εκπλήσσει.

 

Γι’ αυτό λέω πάντα: γνωρίστε, ανακαλύψτε την Ελλάδα. Μόνο όταν γνωρίσεις κάτι σε βάθος, μπορείς να το εκτιμήσεις, να το αγαπήσεις και τελικά να το προστατέψεις, όταν χρειαστεί, με όλες σου τις δυνάμεις…

 

‘’ΑΝΘΙΣΜΕΝΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ- ΛΕΥΚΑΔΙΟΣ ΧΕΡΝ’’. Από όσο γνωρίζω δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο ως πρωτοβουλία στην Ελλάδα μέχρι σήμερα. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι’ αυτό;

 

Πρόκειται πραγματικά για ένα πρωτοποριακό project για τα ελληνικά δεδομένα. Στηρίζετε σε μια ιδέα που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού μου στην Ιαπωνία. Είναι τρόπον τινά ‘’πνευματικό μου παιδί’’… Ο σχεδιασμός του ξεκίνησε όταν ήμουν στον ΕΟΤ και χαίρομαι ιδιαίτερα και με την επίσημη πλέον ανακοίνωση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ένταξη στο πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός 2021-2027» της πράξης «Ψηφιοποίηση τουριστικού περιεχομένου Ανθισμένων διαδρομών στην Ελλάδα», με προϋπολογισμό 862.920 ευρώ.

 

Θεωρώ πως πρόκειται για μια Δράση που θα ενδυναμώσει και θα προβάλει την ‘’άλλη’’, την αθέατη Ελλάδα για την οποία σας μίλησα. Γι’ αυτό και από όποια θέση κι αν βρίσκομαι πλέον, είμαι διατεθειμένη να συμβάλω με όλες μου τις δυνάμεις για την περαιτέρω υλοποίησή του. Όπως προανέφερα πηγή έμπνευσης στάθηκαν οι Ανθισμένες Κερασιές της Ιαπωνίας, κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού μου στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου. Σκέφτηκα ότι θα ήθελα να δω και στην πατρίδα μας ένα έργο που θα ‘’ξεδιπλώνει’’ την πανδαισία χρωμάτων και αρωμάτων της Ελληνικής Φύσης, σε κάθε γωνιά της χώρας, σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.

 

Με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων θα μπορεί ένας δυνητικός επισκέπτης από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου να βρίσκει πού υπάρχει στην Ελλάδα εντυπωσιακή ανθοφορία, ανά πάσα στιγμή, στη διάρκεια του έτους

 

Η Ελλάδα, σε κάθε γωνιά της χώρας, παρουσιάζει καρποφορίες- ανθοφορίες μοναδικής ομορφιάς. Σε συνεργασία λοιπόν με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ξεκίνησε να σχεδιάζεται ένα καινοτόμο project, που προβλέπει τη δημιουργία Ενιαίας Ψηφιακής Πλατφόρμας για την καταγραφή και προβολή Ανθισμένων Διαδρομών στην Ελλάδα, με τη μορφή χαρτογραφικών υπηρεσιών παγκοσμίου ιστού (WEB MAP SERVICES), περιεχομένου πολυμέσων (multimedia) και προτύπων ανοικτών δεδομένων.

 

Στο σχέδιο θα ενταχθούν εννέα (9) αρχικά επιλεγμένες Ανθισμένες Διαδρομές της Ελλάδας:

 

1. Οι ανθισμένες ροδακινιές της Βέροιας

2. Οι ανθισμένες κερασιές της Έδεσσας και της Πιερίας

3. Το Κόκκινο χαλί από άγριες τουλίπες (λαλάδες) της Χίου

4. Οι κίτρινοι Ήλιοι του Έβρου

5. Οι ανθισμένες λεβάντες του Έβρου

6. Ο κρόκος (ελληνικό σαφράν)  της Κοζάνης

7. Οι ανθισμένες Αμυγδαλιές της Θεσσαλίας

8. Οι πορτοκαλεώνες της Πελοποννήσου 

9. Οι πορτοκαλεώνες του Κάμπου της Χίου

 

Με τη χρήση των παραπάνω ψηφιακών εργαλείων (web map, microsite, app) θα μπορεί ένας δυνητικός επισκέπτης από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου να βρίσκει πού υπάρχει στην Ελλάδα εντυπωσιακή ανθοφορία, ανά πάσα στιγμή, στη διάρκεια του έτους και πως μπορεί να την επισκεφθεί.

 

Το project προϋποθέτει συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, προκειμένου να τοποθετηθούν αισθητήρες σε περιοχές με δενδρώδεις καλλιέργειες, που θα παρακολουθούν πότε έρχεται η ανθοφορία, για να μπορούν οι επισκέπτες μια περιοχής να προετοιμαστούν έγκαιρα για το ταξίδι τους. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι με αφορμή τις εντυπωσιακές ανθοφορίες, οι επισκέπτες, Έλληνες και ξένοι, θα έχουν τη δυνατότητα να ζήσουν μοναδικές αυθεντικές εμπειρίες κοντά στην ελληνική Φύση. Να γνωρίσουν παρθένα τοπία, να γευθούν αγνά τοπικά προϊόντα, τοπικές κουζίνες, να γνωρίσουν τοπικά ήθη- έθιμα, λαϊκές παραδοσιακές τέχνες.

 

Το βιβλίο αυτό (‘’Γεύσεις & Μνήμες Από 30 Κερκυραϊκές Συνταγές Της Μαμάς’’) είναι έργο ψυχής γι’ αυτό και βαθιά προσωπικό

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΕΟΤ και εγώ προσωπικά έχουμε στηρίξει επιτυχημένες πιλοτικές δράσεις του Σχεδίου τα προηγούμενα χρόνια: τις Ανθισμένες Λεβάντες του Έβρου και τις Ανθισμένες Κερασιές της Πιερίας. Το έργο ονομάστηκε Λευκάδιος Χερν, προς τιμήν του Ελληνοϊρλανδού οικουμενικού ταξιδευτή και διανοούμενου που αναδείχθηκε και εθνικός ποιητής της Ιαπωνίας.

 

Γκερέκου: Η Ελλάδα είναι ένα never ending story φυσικής ομορφιάς και  πολιτισμού

 

Ανθισμένες Διαδρομές λοιπόν για να ενισχύσουμε τις τοπικές αγροτικές κοινωνίες, να ενισχύσουμε την εξωστρέφεια των προϊόντων μας και να τα συνδέσουμε με τον τουρισμό.

 

‘’Γεύσεις & Μνήμες Από 30 Κερκυραϊκές Συνταγές Της Μαμάς’’. Τι ήταν αυτό που έκανε την καλλιτέχνη και πολιτικό Άντζελα Γκερέκου να γράψει ένα βιβλίο με συνταγές;Το βιβλίο αυτό είναι έργο ψυχής γι’ αυτό και βαθιά προσωπικό. Γεννήθηκε από την ανάγκη να διασώσω τις γεύσεις και τις μνήμες της ζωής μου. Ήθελα να ενώσω όλα τα κομμάτια του εαυτού μου: τις εικόνες της παιδικής μου ηλικίας, τις μυρωδιές από το πατρικό μου σπίτι, τα πρόσωπα που σημάδεψαν τη ζωή μου, τις στιγμές γύρω από το οικογενειακό τραπέζι.

 

Όλα αυτά έγιναν λέξεις, έγιναν συνταγές, έγιναν σελίδες σε ένα βιβλίο που έχει μέσα του την ψυχή μου. Είναι ένα ταξίδι γεύσης, μνήμης και ταυτότητας με οδηγό 30 παραδοσιακές συνταγές της μητέρας μου: από τον κόκορα παστιτσάδα μέχρι το σοφρίτο με σκόρδο και μαϊντανό, και από τις αυγοφέτες με ζάχαρη μέχρι τα τζαλέτια με καλαμποκάλευρο και σταφίδα, κάθε σελίδα του έχει τα αρώματα της Κέρκυρας και της τεράστιας παράδοσής της. Είναι τα καλοκαίρια μας στην αυλή, με τις κατσαρόλες να βράζουν και τη ζωή να γεμίζει γεύσεις, μνήμες, εικόνες και στιγμές που ποτέ δεν ξεχνιούνται.

 

Ο Τόλης, πάνω από όλα και πέρα από όλα, ήταν μια μεγάλη, αγνή, ρομαντική, εφηβική καρδιά γεμάτη αγάπη

 

Γιατί επαναλαμβάνω αυτό το βιβλίο δεν είναι μόνο συνταγές είναι και μικρές – μεγάλες ιστορίες, που καθόρισαν ολόκληρη τη ζωή μου. Ξεφυλλίζοντας το, θα δείτε, για παράδειγμα,  ότι εκεί στον κήπο του σπιτιού μας, ανάμεσα σε τραπέζια με σοφρίτο και αυγολέμονο, ο Τόλης με ενθάρρυνε να γράψω στίχους — κι εκείνος να τους ντύσει με μουσική. Έτσι γεννήθηκε κι ένα CD με 15 τραγούδια, γραμμένα με αγάπη, ανάμεσα σε φίλους και οικογένεια, «Η νύχτα γέμισε με φως»…

 

Άντζελα Γκερέκου

 

-Ο γάμος σας με τον Τόλη Βοσκόπουλο ήταν μια έκπληξη για πολλούς. Τι είναι εκείνο που εκτιμήσατε περισσότερο στη σχέση σας μαζί του; Τι ήταν εκείνο που τον έκανε τελικά Ανεπανάληπτο για σας;

 

Έκπληξη θα αποτέλεσε για όσους δεν γνώριζαν τον Τόλη ή εμένα πραγματικά… εγώ από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου πάντα ‘’πάω όπου με πάει η καρδιά’’, όπως λέει η αγαπημένη μου Susanna Tamaro. Κι ο Τόλης, πάνω από όλα και πέρα από όλα, ήταν μια μεγάλη, αγνή, ρομαντική, εφηβική καρδιά γεμάτη αγάπη. Η συναισθηματική του γενναιοδωρία ήταν απίστευτη… με όλες τις υπέροχες πράξεις αγάπης που έκανε στη ζωή του και πάντα αθόρυβα… η ευγένεια της μορφής του, η ευγένεια της ψυχής του… Πρίγκιπας… ο Τόλης ήταν φτιαγμένος από το υλικό των αστεριών, γι’ αυτό είχε τόση λάμψη και ζεστασιά. Κι εγώ αυτή τη ζεστασιά την είχα απόλυτη ανάγκη… να λοιπόν γιατί τον αγάπησα βαθιά και θα τον αγαπώ για πάντα.

 

 

Χρόνης Διαμαντόπουλος