Προειδοποίηση Χαρδαλιά
Η αυτοψία στον Μαραθώνα από τον περιφερειάρχη Αττικής Νίκο Χαρδαλιά, στο πλαίσιο του καθαρισμού των ρεμάτων στις πυρόπληκτες περιοχές της Αττικής, πολλά από τα οποία παραμένουν, ήταν αποκαλυπτική. Όσα είδε και κυρίως όσα είπε περιγράφουν τον μεγάλο κίνδυνο που θα ζήσει το πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας στην περίπτωση εκτεταμένων πλημμυρών, κάτι που είναι μάλλον πιθανό εάν κρίνει κανείς από την πρώτη νεροποντή πριν μερικές ημέρες και από την ραγδαία μεταβολή των συνθηκών ως συνέπεια της κλιματικής κρίσης.
Ο Ν. Χαρδαλιάς άφησε σαφή υπονοούμενα ότι η Αττική είναι αθωράκιστη στις πλημμύρες, καθώς ένα θέμα είναι ο καθαρισμός φρεατίων και ρεμάτων και ένα δεύτερο, πολύ δυσκολότερο, ότι το Λεκανοπέδιο διαθέτει ένα πολύ μικρό και απαρχαιωμένο δίκτυο όμβριων υδάτων.
Είπε χαρακτηριστικά:
“Στην Ανατολική Αττική συνολικά καθαρίζουμε 38 ρέματα. Ήδη έχουμε ολοκληρώσει 19 ρέματα, πάνω από 10,4 χιλιόμετρα και μέχρι τέλος Οκτωβρίου έχουμε περίπου 20,9 χιλιόμετρα ακόμα σε άλλα 19 ρέματα. Καταλαβαίνετε ότι είναι μία δαιδαλώδης διαδικασία. Συνεχίζουμε την ίδια στιγμή σε Κηφισιά κλπ. Είναι μία Λερναία Ύδρα. Καθετί που καθαρίζουμε προκύπτει κάτι άλλο.
Αυτό που είναι πάρα πολύ σημαντικό, για να μπορέσουμε να είμαστε αποτελεσματικοί, είναι να σταματήσει αυτό το γαϊτανάκι ευθύνης ποια ρέματα είναι της Περιφέρειας, ποια των Δήμων και ποια του Υπουργείου Υποδομών. Να πάρει μία συγκεκριμένη πρωτοβουλία η κυβέρνηση. Το βασικότερο είναι ότι αναμένουμε από την κυβέρνηση και δη από το οικονομικό επιτελείο να μας εξασφαλίσει και όλους τους απαραίτητους πόρους. Γιατί εξαγγελίες χωρίς χωρίς χρήματα, είναι εξαγγελίες χωρίς δέσμευση.
Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει δημοσιονομική πίεση, όμως οτιδήποτε αφορά στην ανθρώπινη ζωή, στην ανθρώπινη περιουσία και στο φυσικό περιβάλλον είναι συνταγματικές επιταγές και νομίζω ότι είναι στην άμεση προτεραιότητα.
Ο εφιάλτης της πλημμύρας
Αγωγοί από το 1870: Στην Αθήνα, που θεωρείται ότι έχει το πιο εκτεταμένο δίκτυο αντιπλημμυρικών, στα 1.000 χλμ. οδικού δικτύου, αγωγούς όμβριων υδάτων έχουν μόνο τα 200 χλμ., ενώ σύμφωνα με τα διεθνή στάνταρ θα έπρεπε να είχαν τα διπλάσια. Σε περιοχές που συχνά πλημμυρίζουν, όπως πχ το Κολωνάκι τα τελευταία χρόνια, πολλοί δρόμοι δεν διαθέτουν φρεάτια, γιατί δεν υπάρχει δίκτυο. Και στην ευρύτερη περιοχή της λεωφόρου Αλεξάνδρας το δίκτυο χρονολογείται από το 1870. Συνολικά στην Αθήνα τα τελευταία έργα κατασκευής αγωγών όμβριων υδάτων έγιναν πριν από 50 χρόνια.
Χωρίς δίκτυα: Στους δυτικούς δήμους, που θέλουν να δημοπρατήσουν κάποια αντιπλημμυρικά έργα, οι μελετητές με έκπληξη διαπιστώνουν ότι το δίκτυο δεν καλύπτει παρά μόνο ένα μικρό μέρος. Στις νότιες περιοχές ανακαλύπτουν το δίκτυο τυχαία, συνήθως όταν διάφορα έργα προκαλούν καθιζήσεις…
Τέλος, σημειώστε και αυτό, τα περισσότερα έργα στην Αττική, μεταξύ των οποίων τα αντιπλημμυρικά, εδώ και πολλούς μήνες έχουν σταματήσει, καθώς έχουν παγώσει όλες οι χρηματοδοτήσεις.
Για το αν θα προλάβουμε τις βροχές του χειμώνα, ο περιφερειάρχης ήταν σαφής: “Αν με ρωτάτε αν η Αττική είναι θωρακισμένη, η απάντησή μου είναι ότι όχι, δεν είναι θωρακισμένη. Παλεύουμε για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τους καλύτερους δυνατούς όρους. Θα μιλάμε πάντα με ειλικρίνεια, με σοβαρότητα, συγκροτημένα και το κυριότερο θα δίνουμε απαντήσεις” κατέληξε.