110 χρόνια από το ναυάγιο του Τιτανικού σε 16 φωτογραφίες

Σαν σήμερα στις 14 Απριλίου του 2012 το μεγαλύτερο, πολυτελέστερο, ταχύτερο και «αβύθιστο» πλοίο του κόσμου προσέκρουσε σε παγόβουνο και οδήγησε 1500 ψυχές στο θάνατο
 
Ήταν 14 Απριλίου του 1912, τοπική ώρα 23:40, όταν το μεγαλύτερο, πολυτελέστερο, ταχύτερο και προπάντων ασφαλέστερο πλοίο του κόσμου, ο Τιτανικός σύρθηκε με το πλάι του σε ένα τεράστιο παγόβουνο, περίπου 460 μίλια ανοικτά των ακτών του Newfoundland. Δύο ώρες μετά, το αβύθιστο υπερωκεάνιο  χανόταν στα παγωμένα νερά, παρασύροντας  στο βυθό περί τις 1500 ψυχές, στο παρθενικό του ταξίδι. Η είδηση έπεσε σαν βόμβα στον τότε «πολιτισμένο κόσμο».
 
 

Είχε περάσει ένας χρόνος από το πρωινό της 31ης Μαρτίου του 1911, όταν περίπου 100.000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν στην προβλήτα στο Μπέλφαστ της Ιρλανδίας,  για να παρακολουθήσουν την καθέλκυση του Τιτανικού, του μεγαλύτερου και πολυτελέστερου ατμόπλοιου της εποχής του. Ο Τιτανικός ήταν το μεγαλύτερο πλοίο στον κόσμο- 269 μέτρα μήκος, 28 μέτρα πλάτος και 53 μέτρα ύψος, με συνολική ιπποδύναμη 51.000 ίππους.

 

000_Par6988539

Ο Τιτανικός ξεκίνησε το παρθενικό ταξίδι του την Τετάρτη, 10 Απριλίου 1912. Στο πλοίο πρώτα επιβιβάστηκαν οι επιβάτες της Γ' θέσης, και ακολούθησαν οι επιβάτες Β' και Α' θέσης. Το πλοίο ξεκίνησε από το Σαουθάμπτον της Αγγλίας με 922 επιβάτες, ενώ οι περισσότεροι επιβιβάστηκαν στο Χερβούργο και το Κουινστάουν. Στο λιμάνι του Σαουθάμπτον, ο Τιτανικός παραλίγο να προκαλέσει ένα ατύχημα, όταν το κύμα που προκάλεσε το τεράστιο εκτόπισμά του έσπασε τους κάβους του αγκυροβολημένου πλοίου SS City of New York, το οποίο παραλίγο να συγκρουόταν με τον Τιτανικό. Το πλοίο τέθηκε υπό έλεγχο και ρυμουλκήθηκε. (Φωτό: Δημοτικό Συμβούλιο του Σαουθάμπτον / AFP)

 

 

 

Η ναυπήγησή του στοίχισε 10 εκατομμύρια δολάρια, που αντιστοιχούν σήμερα σε 213 εκατομμύρια δολάρια. Η πλοιοκτήτρια εταιρία, η βρετανική White Star Line, όμως, δεν φρόντισε να επενδύσει σε ένα σύστημα προειδοποίησης και συναγερμού καθώς ο Τιτανικός, όλοι πίστευαν πως ήταν αβύθιστος... Για αυτό, άλλωστε, είχε μόλις 20 σωσίβιες λέμβους, που επαρκούσαν μόνον για 1.200 ανθρώπους. Ο αριθμός τους είχε υπολογιστεί όχι βάσει των επιβατών, αλλά σύμφωνα με το πλάτος του πλοίου

Μπορεί να διέθετε υπερσύγχρονη τεχνολογία, για την εποχή του, συμπεριλαμβανομένου ενός εξελιγμένου ηλεκτρικού πίνακα ελέγχου, τέσσερις ανελκυστήρες και ενός προηγμένου ασύρματου συστήματος επικοινωνιών που μπορούσε να μεταδώσει κώδικα Morse, αλλά οι υπαξιωματικοί που είχαν βάρδια εκείνη την μοιραία βραδιά, δεν διέθεταν... τηλεσκόπια και όπως ήταν φυσικό είδαν πολύ αργά το παγόβουνο.

Την Τετάρτη 12 Απριλίου του 1912, την μέρα που σήκωσε άγκυρα από το λιμάνι του Σαουθάμπτον, 2.224 άνθρωποι επιβιβάστηκαν στο υπερπολυτελέστατο πλοίο. Στους επιβάτες του περιελάμβαναν μερικούς από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, καθώς και εκατοντάδες μετανάστες από την Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία, τη Σκανδιναβία και άλλες περιοχές σε όλη την Ευρώπη, οι οποίοι αναζητούσαν μια καινούρια ζωή στη Βόρεια Αμερική. Τέσσερις μέρες μετά έρχονται όλοι αντιμέτωποι με την μοίρα τους.

 

002_773-4

Ο «αβύθιστος» Τιτανικός ήταν ένα από τα τρία αδελφά πλοία της White Star Line. Τα άλλα δύο ήταν ο «Βρεταννικός», που βυθίστηκε στα νερά του Αιγαίου (δυτικά της Νήσου Κέας) κατά τον Α' Π.Π. μετά από έκρηξη από νάρκη, και το Ολύμπικ που το 1935 πήρε το παρατσούκλι «Παλαιός αξιόπιστος» (Old Reliable) λόγω της μακράς καριέρας του, συνολικής διάρκειας 23 ετών. To Ολύμπικ ήταν το πρώτο της σειράς ναυπήγησης για αυτό έδωσε και το όνομα της κλάσης αυτών. (Φωτό: Maurice-Louis Branger / Roger-Viollet via AFP)

 

Παρά τις προειδοποιήσεις, από άλλα πλοία, ότι υπήρχαν πάγοι στην περιοχή, ο πλοίαρχος δεν όρισε επιπλέον βάρδιες. Το παγόβουνο το είδαν την  τελευταία στιγμή. Μάταια προσπάθησαν να το αποφύγουν. Τα πλαϊνά του πλοίου «πληγώθηκαν» ανεπανόρθωτα από το παγόβουνο. Τι ειρωνία! Αν είχε χτυπήσει μετωπικά, θα είχαν πάρει νερά μόνον ένα με δύο μέρη των στεγανών και το πλοίο θα είχε σωθεί. Η σύγκρουση διέρρηξε 5 από τα 16 υδατοστεγή διαμερίσματα. Το πλοίο ήταν πλέον καταδικασμένο.

Στη διαδικασία εκκένωσης του πλοίου, αρκετοί αξιωματικοί παρερμήνευσαν το «παιδιά και γυναίκες πρώτα» σε «μόνο παιδιά και γυναίκες» με αποτέλεσμα πολλές λέμβοι να κατεβαίνουν μισοάδειες στη θάλασσα. Επίσης, αφού δεν υπήρχε σύστημα συναγερμού, τα κατώτερα καταστρώματα στα οποία ταξίδευαν εργάτες και μετανάστες δεν ειδοποιήθηκαν για την επικείμενη καταστροφή.  Έτσι οι περισσότεροι από τους επιβάτες της τρίτης θέσης βρήκαν τραγικό θάνατο, χωρίς ποτέ να προλάβουν τις σωστικές λέμβους. Η ορχήστρα του πλοίου συνέχισε να παίζει μέχρι το τελευταίο λεπτό. Όλα τα μέλη της πνίγηκαν.

Λίγο πριν τις 2:20 π.μ. το πλοίο έσπασε στα δύο και άρχισε να βυθίζεται ταχύτερα, με περισσότερα από 1.000 άτομα πάνω του, τα οποία και  τα παρέσυρε στο βυθό μαζί του. Το SS Californian ήταν το πλοίο που βρισκόταν πιο κοντά στον Τιτανικό, όμως δεν έλαβε ποτέ το σήμα κινδύνου γιατί ο ραδιοτηλεγραφητής ήταν εκτός υπηρεσίας και κοιμόταν. Το πρώτο πλοίο που έφτασε στους επιζώντες ήταν το RMS Carpathia, περίπου στις 04:00, πολύ αργά για τους επιβάτες που είχαν πηδήξει στη θάλασσα και πέθαναν από το κρύο. Το RMS Carpathia κατάφερε να περισυνελέξει 720 επιζώντες.

 


002_788-5

Η αίθουσα τηλεγραφημάτων του Τιτανικού. Από εδώ το τηλεγράφημα του ασυρματιστή Τζακ Φίλιπς ενημέρωσε για τη βύθιση του Τιτανικού και τη επιβίβαση των επιβατών στις σωστικές λέμβους. Το βράδυ της 14ης Απριλίου του 1912, ο ασυρματιστής του Καρπάθια, Χάρολντ Κόταμ λαμβάνει σήμα κινδύνου από τον Τιτανικό και αμέσως ειδοποιεί τον καπετάνιο Άρθουρ Ρόστρον για το συμβάν. Ο τελευταίος δίχως δεύτερη σκέψη αποφασίζει να κάνει στροφή 180 μοιρών και να σπεύσει για βοήθεια. Το υπερωκεάνιο Καρπάθια απείχε 4 ώρες από τον Τιτανικό.Το SS Californian ήταν το πλοίο που βρισκόταν πιο κοντά στον Τιτανικό, όμως δεν έλαβε ποτέ το σήμα κινδύνου γιατί ο ραδιοτηλεγραφητής ήταν εκτός υπηρεσίας και κοιμόταν. (Φωτό: Albert Harlingue / Roger-Viollet, AFP)

 

Από τη βύθιση του Τιτανικού, ο αριθμός των επιβατών έχει αλλάξει πολλές φορές. Το Βρετανικό Κοινοβούλιο το 1912 κατέληξε πως οι επιβαίνοντες ήταν 2.224, από τους οποίους 900 ήταν μέλη του πληρώματος. Από αυτούς, συνολικά 711 άνθρωποι διασώθηκαν και 1.513 έχασαν τη ζωή τους. Από τους ανθρώπους που έπεσαν στη θάλασσα μετά την βύθιση του πλοίου, διασώθηκαν μόνο 6. Οι βάρκες που βρίσκονταν τριγύρω, δεν τόλμησαν να γυρίσουν για να μαζέψουν τους επιζήσαντες, εκτός από μία. Ελάχιστοι άνθρωποι πέθαναν από πνιγμό, καθώς οι περισσότεροι πέθαναν από υποθερμία μέσα σε λίγα λεπτά.

 

Το ναυάγιο του Τιτανικού παραμένει στο βυθό, σπασμένο στα δύο, και αποσυντίθεται σταδιακά σε βάθος 3.784 m μέτρων. Από την ανακάλυψή του, το 1985, χιλιάδες αντικείμενα έχουν ανασυρθεί και εκτίθενται σε μουσεία σε όλο τον κόσμο.

 


002_49768-6

Το εστιατόριο της πρώτης θέσης του Τιτανικού. Οι επιβάτες της πρώτης θέσης γεύτηκαν αυγά a l'Argenteuil, κοτόπουλο a la Maryland, κονσομέ Fermier που ετοίμαζε ο γάλλος σεφ, ενώ επιβάτες της τρίτης θέσης έφαγαν μαγειρευτά σύκα, πληγούρι, και μπισκότα «καμπίνας»... Το εστιατόριο “Prime Meats” στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης, δημιούργησε και πρότεινε στους πελάτες του το “θρυλικό μενού” των 10 πιάτων που δοκίμασαν οι επιβάτες λίγο πριν το μοιραίο τέλος, το προηγούμενο βράδυ. Το σύγχρονο δείπνο του Τιτανικού κόστιζε 115 δολλάρια- περίπου 87 ευρώ- ανά άτομο και περιελάμβάνε: Στρείδια, Χτένια κονσομέ με ζωμό βοδινού, Φιλέ μινιόν με αγκινάρες, Σαλάτα με ρόκα, τρούφα και φουά γκρα, Ψητή πάπια με σάλτσα μήλου, Αρνί με σάλτσα μέντας και φιστικιού και πουρέ πατάτας και μπιζελιών, Σαλάτα, Πιτσούνια ψητά, Κρύα σπαράγγια με σως βινεγκρέτ συνοδευόμενα με αυγά ορτυκιού και φουά γκρα με σέλινο και Πουτίγκα. (Φωτό: Roger-Viollet / Roger-Viollet, AFP)

 


002_49768-1

Το σαλόνι της πρώτης Θέσης του Τιτανικού. Βρισκόταν στο Κατάστρωμα A, επίσης καλούμενο Promenade Deck, που εκτεινόταν σε όλο το μήκος της υπερδομής των 166 μέτρων. Προοριζόταν αποκλειστικά για τους επιβάτες της Πρώτης Θέσης και περιείχε τις καμπίνες τις Πρώτης Θέσης, το lounge της Πρώτης Θέσης, το καπνιστήριο, το αναγνωστήριο και τα δωμάτια γραφής. Η επίπλωση στην πρώτη θέση ήταν πολύ σημαντική για τους πλοιοκτήτες. Μόνο εκατομμυριούχοι μπορούσαν πληρώσουν μια σουίτα 4.400 δολαρίων -περίπου 93.000 δολάρια σήμερα. (Φωτό: Roger-Viollet / Roger-Viollet, AFP)


002_865-5

Στις 23:40 14 Απριλίου 1912, ο Τιτανικός συγκρούστηκε με ένα παγόβουνο στον Ατλαντικό Ωκεανό, νοτιοανατολικά της Νέας Γης. Παρ' όλες τις προσπάθειες που έγιναν να αποφύγει την σύγκρουση, (όπισθεν ολοταχώς και στροφή αριστερά) το μοιραίο δεν άργησε να γίνει, καθώς το πλοίο είχε αναπτύξει την μέγιστη ταχύτητα, γιατί ήθελαν να φτάσουν στο λιμάνι της Ν.Υόρκης πιο γρήγορα από το αναμενόμενο. Επίσης, εκείνη την εποχή ήταν συνηθισμένο φαινόμενο τα πλοία να αναπτύσσουν μέγιστη ταχύτητα για να ξεπεράσουν γρήγορα την περιοχή με τα παγόβουνα. Το παγόβουνο έσκισε το κύτος του πλοίου, ξεκινώντας από την πλώρη, όπου κατέστρεψε και τα 5 στεγανά μέρη του πλοίου επιτρέποντας την εισροή υδάτων στο σκάφος. Το πλοίο είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε ακόμα και αν πλημμύριζαν 4

στεγανά να μπορούσε να επιπλεύσει, όχι όμως και με 5. (Φωτό: Albert Harlingue / Roger-Viollet, AFP)



000_SAWH980213207640

Το τηλεγράφημα που έλαβε το επιβατηγό πλοίο Olympic με το οποίο ο Τιτανικός το ενημερώνει ότι έχει χτυπήσει σε παγόβουνο. Μια σειρά από τέτοια τηλεγραφήματα που έλαβαν και άλλα πλοία, τα οποία έπλεαν στην περιοχή πουλήθηκαν σε πληστειριασμό από τους Christie's στη Νέα Υόρκη τον Φεβρουάριο. Η καταστροφή του Τιτανικού οδήγησε στην αλλαγή διάφορων νόμων της ναυτιλίας και κυρίως σε θέματα σωστικών μέσων των πλοίων. Ιδιαίτερα δε της απαίτησης τα μέσα διάσωσης όπως οι ναυαγοσωστικές λέμβοι, οι σωσίβιες ζώνες κ.λπ. να υπερκαλύπτουν σημαντικά τον συνολικό αριθμό των επιβαινόντων (επιβατών και πληρώματος) κάθε πλοίου. Επίσης, οδήγησε στην ίδρυση, το 1914, της υπηρεσίας έγκαιρου εντοπισμού των παγόβουνων, υπό την ονομασία Διεθνής Περιπολία Πάγων. (Φωτό: Matt CAMPBELL, AFP)


002_1158-11

Τα στάδια της βύθισης του Τιτανικού. Λίγο πριν τις 2:20 π.μ. το πλοίο έσπασε στα δύο και άρχισε να βυθίζεται ταχύτερα, με περισσότερα από χίλια άτομα ακόμη εν πλω. Κατά την διάρκεια της βύθισης, οι τσιμινιέρες (φουγάρα) του πλοίου αποκολλήθηκαν (ενδεχομένως σκοτώνοντας όσους βρίσκονταν κοντά σε αυτές). Η ομάδα Μπάλαρντ το 1985 ανακάλυψε ότι τα δύο μέρη του πλοίου απείχαν στον πυθμένα 600 μέτρα το ένα από το άλλο. Τα δύο μέρη του πλοίου συγκρούστηκαν στον πυθμένα της θάλασσας με μεγάλη ταχύτητα, που έφτασε τα 100 χιλιόμετρα την ώρα για την πρύμνη, με αποτέλεσμα η πρύμνη να διαλυθεί και η πλώρη να παραμορφωθεί από τη σύγκρουση, κάθως η ταχύτητα που έφτασε στον πυθμένα ήταν μικρότερη από αυτή της πρύμνης. (Φωτό: Roger-Viollet / Roger-Viollet, AFP)


000_ARP1718951

Πίνακας που απεικονίζει την βύθιση του Τιτανικού στις 14 Απριλίου του 1912. Ο Τιτανικός ήταν, το 1911 όταν ναυπηγήθηκε, το μεγαλύτερο πλοίο στον κόσμο- 269 μέτρα μήκος, 28 μέτρα πλάτος και 53 μέτρα ύψος, με συνολική ιπποδύναμη 51.000. Η ναυπήγησή του στοίχισε 10 εκατομμύρια δολάρια, που αντιστοιχούν σήμερα με 213 εκατομμύρια. Η πλοιοκτήτρια εταιρία, η βρετανική White Star Line δεν επένδυσε σε ένα σύστημα προειδοποίησης και συναγερμού...Ο Τιτανικός, όλοι πίστευαν πως ήταν αβύθιστος. (Φωτό: ΑFP)

 


002_1464-2

Ο Χάρολντ Μπράιντ (1890-1956), δεύτερος τηλεγραφητής του Τιτανικού. Παγωμένος και με σπασμένα και τα δύο του πόδια μεταφέρεται από μια σωσίβια λέμβο στο «Καρπάθια», της Cunard Line τι οποίο έφτασε στο σημείο της βύθισης και περισυνέλεξε 720 επιζώντες. Από τους ανθρώπους που έπεσαν στη θάλασσα μετά την βύθιση του πλοίου, διασώθηκαν μόνο 6. Οι βάρκες που βρίσκονταν τριγύρω, δεν τόλμησαν να γυρίσουν για να μαζέψουν τους επιζήσαντες, εκτός από μία. Ελάχιστοι άνθρωποι πέθαναν από πνιγμό, καθώς οι περισσότεροι πέθαναν από υποθερμία μέσα σε λίγα λεπτά, διότι η θερμοκρασία του νερού του Ατλαντικού ήταν μόλις λίγους βαθμούς πάνω από το μηδέν και ειδικά στο σημείο της καταστροφής, λόγω του παγόβουνου, ήταν πιθανώς στους −2 °C. (Φωτό: Roger-Viollet / Roger-Viollet, AFP)


002_3911-6

Οι σωσίβιες λέμβοι του Τιτανικού προσεγγίζουν το πλοίο Καρπάθια στις 2:20 τα ξημερώματα της 15ης Απριλίου 2012. Το Καρπάθια που έσπευσε όσο το δυνατόν γρηγορότερα στο σημείο του ναυαγίου για βοήθεια, έσωσε τελικά 705 ανθρώπους. Ωστόσο από ένα τραγικό παιχνίδι της μοίρας, χάθηκε κι αυτό μερικά χρόνια αργότερα στα παγωμένα νερά της θάλασσας της Ιρλανδίας, χτυπημένο από τορπίλη γερμανικού υποβρυχίου.(Φωτό: Roger-Viollet / Roger-Viollet, AFP)


002_3911-4

Το «Καρπάθια» φτάνει στο λιμάνι της Νέας Υόρκης μαζί με τους επιζώντες στις 15 Απριλίου 1912. Μία ώρα και είκοσι λεπτά αφότου βυθίστηκε ο Τιτανικός, το επιβατηγό πλοίο RMS Carpathia της Cunard Line έφτασε στο σημείο της βύθισης, όπου περισυνέλεξε 720 επιζώντες. Το Καρπάθια χρειάστηκε 4 ώρες για να προσεγγίσει τελικώς το σημείο που προσέκρουσε ο Τιτανικός με το παγόβουνο. Αλλά ήταν πλέον αργά, καθώς το «Αβύθιστο» πλοίο είχε πλέον βυθιστεί στα παγωμένα νερά του βόρειου Ατλαντικού Ωκεανού πριν από μιάμιση περίπου ώρα. Πλέον το έργο του πληρώματος ήταν εξαιρετικά δύσκολο, καθώς έπρεπε να βρει τις διασκορπισμένες σωστικές λέμβους και να περισυλλέξουν τους επιζώντες. Αφού ολοκληρώθηκε η πολύωρη και δραματική διαδικασία το πλοίο επέστρεψε στο λιμάνι της Νέας Υόρκης. Φωτό: Albert Harlingue / Roger-Viollet, AFP)


002_789-12

Επιζώντες του Τιτανικού σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης. Η βύθισή του προκάλεσε τον θάνατο πάνω από 1.500 ατόμων σε ένα από τα πιο θανατηφόρα ναυτικά δυστυχήματα σε καιρό ειρήνης στη σύγχρονη ιστορία. οι επιβάτες του περιελάμβαναν μερικούς από τους πλουσιότερους ανθρώπους του κόσμου, καθώς και εκατοντάδες μετανάστες από την Μεγάλη Βρετανία και την Ιρλανδία, τη Σκανδιναβία και άλλες περιοχές σε όλη την Ευρώπη, οι οποίοι αναζητούσαν μια καινούρια ζωή στη Βόρεια Αμερική. (Φωτό: Albert Harlingue / Roger-Viollet, AFP)


002_3911-7

Λουίζ και Μισέλ Ναυρατίλ, δύο γάλλοι επιζώντες του Τιτανικού. Τα δύο αδέρφια, τεσσάρων και τριών ετών τα απήγαγε ο πατέρας τους από την μητέρα τους, την ιταλίδα Marcelle Caretto, με στόχο να ξεκινήσουν μια νέα ζωή στην Αμερική. Ο πατέρας τους χάθηκε κατά τη βύθιση του Τιτανικού, αλλά κατάφερε να σώσει τα παιδιά του βάζοντας τα στην τελευταία βάρκα του Τιτανικού. (Φωτό: Roger-Viollet / Roger-Viollet, AFP)


002_2626-3

Το τραγούδι του Τιτανικού. Το «Πιο κοντά, Θεέ μου, σε Σένα» σχετίζεται με τη βύθιση του Τιτανικού RMS, καθώς κάποιοι επιζώντες ανέφεραν αργότερα ότι η ορχήστρα του πλοίου έπαιζε τον ύμνο καθώς το πλοίο βυθιζόταν. Το ναυάγιο του Τιτανικού στη συνέχεια έγινε πηγή έμπευσης για πολλά μπλουζ κομμάτια. Οι θρησκευόμενοι αφροαμερικανοί είδαν τον Τιτανικό με τη σειρά τους ως παράδειγμα παρέμβασης του Θεού στις ανθρώπινες υποθέσεις, καθώς και την ανωτερότητα του Θεού από όλο τον πλούτο και την τεχνολογική δύναμη. (Φωτό: Roger-Viollet / Roger-Viollet, AFP)

 


000_Par6988537

Ένας από τους πιτσιρικάδες που πωλούσαν τις εφημερίδες της εποχής, κρατάει στα χέρια του τις εφημερίδες που αναγγέλλουν το τραγικό ναυάγιο, έξω από τα κεντρικά γραφεία της White Star Lines στο Λονδίνο. Ο Τιτανικός αποτελούσε τμήμα του στόλου της White Star Line και ήταν το μεγαλύτερο πλοίο της εποχής του. Στο παρθενικό του ταξίδι μετέφερε 2.224 επιβάτες και πλήρωμα. (Φωτό: Δημοτικό Συμβούλιο του Σαουθάμπτον / AFP)


084_BnF-bpt6k6196931-1


084_BnF-bpt6k7622253v-1


002_1533-5

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ