Ο Ηλίας Περγαντής είναι 39 ετών, ζει και εργάζεται στην Σπάρτη. Έχει σπουδάσει Λογιστική και Χρηματοοικονομική στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Οργάνωση και Διαχείριση Αθλητισμού στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και είναι αριστούχος στο Μεταπτυχιακό του ιδίου τμήματος.
Με την τέχνη της φωτογραφίας ασχολείται συστηματικά από το 2008. Την περίοδο 2017 - 2018 διετέλεσε Πρόεδρος της Λέσχης Φωτογραφίας Σπάρτης. Φωτογραφίες του έχουν διακριθεί και δημοσιευτεί σε πανελλαδικούς και διεθνείς διαγωνισμούς φωτογραφίας και έχουν δημοσιευτεί σε πολλά περιοδικά φωτογραφίας και ιστορίας.
Από το 2016 ασχολείται συστηματικά με την φωτογράφηση θεμάτων που έχουν σχέση με την Ελληνική ιστορία και την Ελληνική παράδοση, ιδίως της περιόδου της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Για τον σκοπό αυτό ταξιδεύει οικιοθελώς σε όλη την Ελλάδα, από την Θράκη μέχρι και την Κρήτη, και σε συνεργασία με Πολιτιστικούς Συλλόγους και Ομάδες Ιστορικής Αναβίωσης οργανώνει φωτογραφήσεις με ιστορικά θέματα των κατά τόπων περιοχών. Επίκεντρο στις φωτογραφίες του έχουν τα ιστορικά γεγονότα, η παραδοσιακή φορεσιά, τα αυθεντικά κειμήλια και αντικείμενα προηγούμενων αιώνων και οι τοποθεσίες που διαδραματίστηκαν τα διάφορα γεγονότα.
Οι φωτογραφίες αυτές συνθέτουν την προσωπική του έκθεση φωτογραφίας με τίτλο “1821”, η οποία περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά ιστορικά γεγονότα από όλη την Ελλάδα και εξυμνεί τον αγώνα και την αυτοθυσία των Ελλήνων εκείνης της περιόδου. H έκθεση φωτογραφίας “1821” έχει διοργανωθεί ήδη σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, την έχει τιμήσει με την παρουσία της η Πρόεδρος της Δημοκρατίας και μέρος της έχει δημοσιευθεί στο επίσημο περιοδικό της Ελληνικής Βουλής.
Ενδεικτικά η έκθεση φωτογραφίας “1821” από τον Μάρτιο του 2021 μέχρι σήμερα έχει διοργανωθεί στις εξής πόλεις και περιοχές: Αθήνα (Πολεμικό Μουσείο Αθηνών), Καλαμάτα, Ναύπακτο, Πάτρα, Αίγιο, Νάουσα, Σέρρες, Τρίκαλα, Σπάρτη, Κάλυμνο, Χανιά, Τρίπολη, Μάνη, Γραβιά, Πάρο και Πάτμο.
Ερώτηση: Nα κάνουμε μία αναδρομή στη δική σου φωτογραφική διαδρομή; Πότε ξεκινάς την ενασχόληση;
Αρχικά από πολύ μικρή ηλικία ασχολούμαι με τη ζωγραφική. Η ζωγραφική με βοήθησε να αντιληφθώ από νωρίς βασικές αρχές της σύνθεσης στην εικόνας, τα χρώματα, τα μοτίβα κτλ, έννοιες δηλαδή που έβρισκαν εφαρμογή και στην τέχνη της φωτογραφίας. Όταν πλέον αποφοίτησα από το Πανεπιστήμιο και άρχισα να εργάζομαι με πλήρες ωράριο, δεν υπήρχε πλέον χρόνος για τη ζωγραφική. Η φωτογραφία όμως αποτελούσε μία εξαιρετική εναλλακτική, καθώς είχα τη δυνατότητα της δημιουργικής έκφρασης με έναν μόνο κλικ στην φωτογραφική μου μηχανή. Η μεγάλη διαφορά βέβαια είναι ότι στη ζωγραφική ο ζωγράφος δημιουργεί την εικόνα από το μηδέν σε έναν λευκό καμβά, ενώ ο φωτογράφος απομονώνει στην φωτογραφία του μία εικόνα από τις άπειρες εικόνες που βλέπει γύρω του. Επίσης η φωτογραφία έχει γενικά πολύ μεγαλύτερο εύρος θεμάτων από ότι η ζωγραφική. Η περίοδος αυτή ήταν το 2006, όπου πλέον άρχισαν να αντικαθιστούν οι ψηφιακές μηχανές το φιλμ, επομένως για εμένα ήταν μία πολύ καλή χρονικά συγκυρία.
Ερώτηση: Oι φωτογράφοι ως δημιουργοί εικόνας. Σε ενδιαφέρει να λένε κάτι αυτές οι εικόνες, να αγγίζουν τον κόσμο;
Το συναίσθημα όντως με ενδιαφέρει στις φωτογραφίες μου, τόσο για εμένα ως δημιουργό, όσο και για τον θεατή. Υπάρχει πλήθος βιβλιογραφίας για τη σημασία του συναισθήματος στην τέχνη της φωτογραφίας. Άλλωστε αυτός είναι και ένας από τους σκοπούς κάθε μορφής τέχνης, να ξυπνά δηλαδή στον δημιουργό και στον θεατή συναισθήματα και αντιδράσεις. Το μόνο που θέλω να σημειώσω είναι ότι αυτό που εγώ θεωρώ φωτογραφικά σημαντικό, μπορεί για πολλούς άλλους να είναι εντελώς αδιάφορο. Ωστόσο από τη στιγμή που εμένα με εκφράζει και με βοηθά να εκφραστώ καλλιτεχνικά σε ένα ομολογουμένως δύσκολο και αγχωτικό κόσμο που ζούμε σήμερα, θα το συνεχίσω να το κάνω με τον καλύτερο για εμένα τρόπο, καθώς αποτελεί μία μορφή εκτόνωσης και έκφρασης.
Ερώτηση: Τι σημαίνει ποιοτική φωτογραφία και ποια στοιχεία κάνουν μία φωτογραφία ενδιαφέρουσα;
Δε νομίζω ότι μπορούμε να βάλουμε τη ταμπέλα της ποιότητας στην φωτογραφία, πραγματικά είναι ένας όρος πολύ δύσκολος για κάθε μορφή τέχνης. Θα προτιμήσω να σου απαντήσω το τί επιδιώκω εγώ στις φωτογραφίες μου, προκειμένου να θεωρώ ότι με αντιπροσωπεύουν και να είναι για εμένα ενδιαφέρουσες. Αρχικά επιδιώκω σχεδόν πάντα την ανθρώπινη παρουσία μέσα στις φωτογραφίες, ήταν με άμεσο τρόπο, είτε με έμμεσο. Μου αρέσει επίσης ο μαξιμαλισμός μέσα στην εικόνα, η πρόσθεση δηλαδή πολλών επιμέρους λεπτομερειών και ιστοριών, είτε στο προσκήνιο, είτε στο παρασκήνιο. Τέλος είμαι υπέρμαχος της παρουσίας του χρώματος στην εικόνα. Δεν με εκφράζει προσωπικά η ασπρόμαυρη φωτογραφία, παρόλο που την εκτιμώ στο έργο άλλων. Θεωρώ ότι το χρώμα λειτουργεί συναισθηματικά πιο φιλικά προς εμένα, η απουσία του με απομακρύνει από το θέμα.
Ερώτηση: Έχεις ξεκινήσει ένα σημαντικό προσωπικό έργο. Μέσα από το φακό σου αναβιώνεις την ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης. Αισθάνεσαι ότι έχεις μια αποστολή;
Η αλήθεια είναι ότι έχω περάσει από πολλές αντιληπτικές μεταπτώσεις ως προς το φωτογραφικό έργο με θέμα την Ελληνική Επανάσταση. Το ξεκίνησα με σχετική αφέλεια και πολύ ενθουσιασμό το 2016, καθώς ήταν ένας εντελώς νέος φωτογραφικός κόσμος για εμένα, με πολλά διαφορετικά θέματα και επιλογές. Στη συνέχεια ωστόσο και πολύ σύντομα, αντιλήφθηκα ότι το συγκεκριμένο θέμα χρειάζεται πολύ προετοιμασία, τόσο από εμένα, όσο και από τους φωτογραφούμενους, προκειμένου να υπάρχει μία ιστορική βάση και μία αλήθεια. Για παράδειγμα θα πρέπει τα αντικείμενα που θα χρησιμοποιούνται να ανταποκρίνονται στην εποχή του θέματος, οι τοποθεσίες να είναι όσο το δυνατόν αυτές που εξελίχθηκαν τα γεγονότα, οι φορεσιές να είναι της περιοχής και ούτω καθεξής. Όπως καταλαβαίνεις, αυτό αυτομάτως αύξησε κατακόρυφα τη δυσκολία του φωτογραφικού έργου. Στη φάση αυτή μέσα μου πίστευα ότι έχω και μία αποστολή, ότι μέσα από τις φωτογραφίες μου μπορώ να αναδείξω γεγονότα της Ελληνικής Επανάστασης με τρόπο ρεαλιστικό και αρκετά περιγραφικό, κάτι που μπορεί να κάνει εύκολα η τέχνη της φωτογραφίας. Σήμερα που μιλάμε και μετά από 6 χρόνια ενασχόλησης με το θέμα, έχω αρχίσει να βρίσκω ξανά τον αρχικό ενθουσιασμό, έχοντας ωστόσο πλέον δεδομένα κάποια προαπαιτούμενα ιστορικής βάσης για τις φωτογραφίες μου.
Ερώτηση: Θεωρείς ότι ανήκεις στη νέα γενιά ταλαντούχων φωτογράφων που δημιουργεί και εμπνέει;
Δεν μπορώ να απαντήσω αυτή την ερώτηση για εμένα, η πορεία θα δείξει την αντοχή του φωτογραφικού έργου μέσα στον χρόνο. Προς το παρόν προσπαθώ να βελτιώνομαι συνεχώς και να ανακαλύπτω νέες φωτογραφικές διαδρομές μέσα στην ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης της Ελληνικής Επανάστασης.
Ερώτηση: Ατομικές εκθέσεις. Ανάμεσα στους πολυπληθείς επισκέπτες ήταν και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας κα. Σακελλαροπούλου. Οι εντυπώσεις της για τα έργα σου;
Οι ατομικές εκθέσεις φωτογραφίας είναι για εμένα η μεγαλύτερη έκφραση της δημιουργικότητας και του φωτογραφικού μου έργου. Έχεις πλέον τη δυνατότητα να δεις τις φωτογραφίες εκτυπωμένες τη μία δίπλα στην άλλη, να περιηγηθείς σε μία φωτογραφική διαδρομή και αφήγηση, να δεις αντιδράσεις του κόσμου και να εντοπίσεις δυνάμεις και αδυναμίες του έργου. Ιδιαίτερη χαρά μου δίνουν οι επισκέψεις σχολείων και παιδιών, καθώς βλέπω ότι πραγματικά μαθαίνουν μέσα από τις φωτογραφίες και ενθουσιάζονται βλέποντας ιστορικά γεγονότα να ζωντανεύουν μέσα από τις εικόνες. Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει επισκεφτεί 3 φορές την έκθεσή μου (στις Σέρρες, στην Κάλυμνο και στην Καλαμάτα). Η παρουσία της εννοείται ότι ήταν για εμένα μία ύψιστη τιμή. Αρχικά με εντυπωσίασε το γεγονός ότι γνωρίζει πολύ καλά την Ελληνική ιστορία, καθώς περιέγραφε η ίδια στο επιτελείο της τα γεγονότα των φωτογραφιών με ονόματα, χρονολογίες και τοποθεσίες. Όσον αφορά τις εντυπώσεις της, θα σας παραθέσω αυτό που έγραψε η ίδια στο βιβλίο εντυπώσεων της έκθεσης: «Μία φωτογραφική έκθεση ταξίδι στην Ελλάδα του Αγώνα, ζωντανεμένη με άνδρες και γυναίκες του σήμερα. Η παράδοση και η ιστορία συναντούν το παρόν με γοητευτικό τρόπο. Θερμά συγχαρητήρια στον φωτογράφο κ. Ηλία Περγαντή για το έργο του. Κατερίνα Σακελλαροπούλου, 29 Αυγούστου 2021».
Θα ήθελες να μας αποκαλύψεις κάποια από το μελλοντικά σου σχέδια;
Μέρος της φωτογραφικής του δουλειάς μπορείτε να βρείτε στην σελίδα του δημιουργού στο Facebook με τίτλο «Η Ελλάδα του χθες».