Λογοτεχνία:Γουίλιαμ Φώκνερ – “Ο γέρος”

Η νουβέλα του Φώκνερ είναι μια συναρπάστικη αφήγηση, με βιβλικές αναφορές, που θέτει τα ζητήματα της μοίρας και της ελευθερίας, της σχέσης άνθρωπου και φύσης αλλά και της σχέσης των φύλων και της σεξουαλικότητας.

 

 Συμβολικά, είναι η είσοδος του ανθρώπου στην μοντέρνα εποχή. Στα μέσα του αιώνα οι αγροτικές περιοχές έρχονται αντιμέτωπες με την εκβιομηχάνιση της κοινωνίας, οι άνθρωποι ξεριζώνονται από τις παραδοσιακές τους κοινότητες, τα ήθη και έθιμα και τις συμβατικές κοινωνικές σχέσεις και πολιτισμικές τους νόρμες από τη μία, ενώ από την άλλη ανοίγονται σε έναν κοινωνικό χώρο που ισχύουν  άλλα κοινωνικά ήθη, ο κανόνας είναι το αναπάντεχο και το μη αναγνωρίσιμο, ενώ οι κοινωνικές σχέσεις αντικαθίστανται από την ανωνυμία και τον ωφελισμό.

 

Ο κατάδικος και η γυναίκα  δεν ονοματίζονται ποτέ, και μεταξύ τους σε όλο το αθέλητο ταξίδι τους δεν συνάπτεται κανένα είδους σχέση οικειότητας και τρυφερότητας. Αντίθετα η επιφυλακτικότητα μέχρι αποστροφής κυριαρχεί, και το ίδιο προβληματικό μονοπάτι παίρνουν όλες οι απόπειρες επικοινωνίας με όλους τους ανθρώπους μέσα στη νουβέλα. Η άγρια φύση του ποταμού φέρνει την γέννηση όπως και τον θάνατο, αλλά ταυτόχρονα στερεί από τον άνθρωπο ένα νόημα ανάμεσα σε αυτά τα δύο.

 

Έτσι αυτός στέκει μόνος απέναντι στον Κόσμο. Ο κατάδικος θα αναρωτηθεί μπροστά στη γέννηση του παιδιού. “… Αυτό είναι όλο. Αυτό είναι που μ’ απόκοψε βίαια από το μόνο πράμα που γνώριζα και δεν επιθυμούσα ν’ αφήσω και με πέταξε πάνω σ’ ένα μέσο που είχα γεννηθεί για να φοβάμαι, για ν’ αράξω τελικά σ’ ένα τόπο που ποτέ μου δεν είχα ξαναδεί και όπου δεν ξέρω καν που βρίσκομαι…”. Πρόκειται για την σκέψη ή καλύτερα το φόβο του μοντέρνου ανθρώπου για την εποχή του.

 

Ο Γέρος θα πρωτοεκδοθεί το 1939, ο ίδιος ο Φώκνερ γνωστότερος για το έργο του The Sound and the Fury  (συγκαταλέγεται ανάμεσα στα καλύτερα της αγγλικής λογοτεχνίας τον εικοστό αιώνα) θα τιμηθεί με Νόμπελ λογοτεχνίας δέκα χρόνια μετά. Τις δεκαετίες του τριάντα και του σαράντα θα δουλεύει παράλληλα και ως σεναριογράφος στο κινηματογράφο.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΝΕΑ